Google Ads: czym jest i jak działa
Zawsze kiedy pojawia się temat reklam w internecie, pojawia się skrót SEM, czyli search engine marketing (marketing w wynikach wyszukiwania).
Jak każde inne działanie skupione na pozyskiwaniu klientów za pomocą dedykowanych reklam, Google Ads daje duże możliwości dotarcia do różnych odbiorców – za pomocą reklam w wynikach wyszukiwania, ale również innych: na YouTube i wielu innych kanałach. Czy to oznacza, że Google Ads jest narzędziem, które może stać się podstawowym narzędziem zdobywania nowych klientów? Tak. Jednak zanim zaczniesz inwestować duże kwoty w reklamy Google Ads, dowiedz się kilku kluczowych rzeczy dotyczących tej platformy.
Google Ads, do 2018 roku Google Adwords, to system reklam w wynikach wyszukiwania i innych platformach sieci reklamowej zarządzanych przez lub współpracujących z Google. Google Ads umożliwia wyświetlanie reklam (tekstowych, graficznych, wideo) w różnych kanałach komunikacji i formach.
Google Ads działa w systemie kampanii PPC (ang. pay per click – reklamodawca płaci za kliknięcie) i CPM (ang. cost per mille – koszt wyświetlenia reklamy tysiącowi odbiorców). Oznacza to, że Google Ads umożliwia tworzenie kampanii skupionych na zasięgu oraz wyświetleniach konkretnej reklamy (CPM), jak i kampanii mających konkretniejsze cele – na przykład dotarcie do jakiejś grupy odbiorców, którzy wejdą w kontakt z reklamą a przez to – z produktem (CPC).
Sam system reklamowy działa od października 2000 roku i pozostaje do dziś najważniejszym źródłem dochodów Google. Już tu warto wspomnieć o kilku rzeczach, które sprawiły, że dzisiaj Google Ads uchodzą za standard w branży marketingu internetowego. Otóż: pod koniec lat 90. XX większość wyszukiwarek internetowych opierała swoje utrzymanie o przychody z reklam – tak samo jak dzisiaj. Jednak robiły to inaczej niż dzisiaj.
Na stronie głównej wyszukiwarki – poza oknem wyszukiwania – była masa reklam. Gdy pod koniec lat 90. XX pojawił się na rynku Google ze swoją wyszukiwarką – użytkownicy byli zdziwieni, bo strona główna wyszukiwarki (w gruncie rzeczy) zawierała logo i okno wyszukiwania.
Do tego sam algorytm wyszukiwania był co najmniej tak samo skuteczny, jak konkurencji, a jakość korzystania z usługi – o wiele lepsza (w dużej mierze dzięki brakowi natarczywych reklam na stronie głównej).
Wraz z rozwojem Google’a reklamy zaczęły pojawiać się w wynikach wyszukiwania. I to właśnie to przesądziło o tym, że Google nie tylko zdobyło serca użytkowników (w końcu firma dostarcza skuteczną wyszukiwarkę, która nie onieśmiela natłokiem reklam po załadowaniu strony, a do tego działa szybko, bo nie zasypuje użytkowników reklamami, które ładują się długo – pod koniec lat 90. internet nie był tak szybki), ale również reklamodawców (mogli docierać do konkretnych osób, które szukają konkretnych usług).
Sam mechanizm wyświetlania reklam w ramach Google Ads nie zmienił się od tamtej pory za bardzo: pojawiają się one głównie w wynikach wyszukiwania – oczywiście, na samej górze. Ale nie tylko.
Reklamy Google Ads spotkasz na YouTube czy w ramach sieci AdSense – reklam kontekstowych, pojawiających się na stronach, których właściciele umieścili odpowiednie boxy.
Google Ads jest jednym z kluczowych narzędzi do prowadzenia kampanii w wynikach wyszukiwania (SEM – search engine marketing). Razem z SEO (ang. search engine optimization) tworzy trzon większości działań marketingowych w wynikach wyszukiwania.