, 29.05.2020

Co to jest Digital Marketing?

Digital Marketing, czyli w tłumaczeniu – marketing cyfrowy, internetowy. To zwrot coraz częściej wypowiadany przez osoby zawodowo zajmujące się marketingiem. Jest on również przedmiotem pożądania każdego przedsiębiorcy: zarówno dużych firm, jak i osób prywatnych, które prowadzą swój biznes. Czemu Digital Marketing stał się podstawą prowadzenia praktycznie każdej działalności? Czemu każda kampania reklamowa wykorzystuje marketing cyfrowy?

 

Marketing internetowy – podstawy

Marketing internetowy jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na rozwój każdej firmy – nie tylko tej, która działa wyłącznie online. Coraz częściej i więcej słyszy się o Digital Marketingu. Jednak wiele osób nie wie, czym on dokładnie jest i że miało się z nim już niejednokrotnie do czynienia, nie zdając sobie nawet z tego sprawy. Sam fakt coraz większej popularności kursów z marketingu cyfrowego świadczy o tym, że jest to naprawdę potężna i bardzo „na czasie” gałąź reklamy. Digital Marketing jest całkiem szerokim pojęciem, ponieważ obejmuje on wszystkie kanały i metody marketingowe, których można użyć do reklamowania produktów lub usług: w internecie – na komputerze, na urządzeniach mobilnych (tablety, smartfony).

 

marketing cyfrowy podstawy

 

Główną różnicą między marketingiem cyfrowym a marketingiem tradycyjnym jest to, że prowadzenie kampanii digital marketingowych daje osobom planującym działania reklamowe większą kontrolę nad ich przebiegiem. Digital Marketing używa różnorodnych narzędzi i danych do analizy skuteczności kampanii.

Digital marketing, czyli marketing internetowy, wykorzystuje potężny zbiór informacji o odbiorcach produktu, czy usługi. Co więcej, dzięki analizie danych internetowych i ruchu na stronach są one w pełni policzalne, a dane otrzymuje się w czasie rzeczywistym! Te czynności to tak zwana analityka internetowa, częściej występująca pod nazwą Web Analytics. Pozwala ona na dopasowanie strategii reklamowej do każdej okazji. Umiejętne zbieranie i późniejsze korzystanie z takich informacji jest kluczem do sukcesu firmy w sieci.

 

Nowe możliwości, nowi klienci

Digital marketing, w dużym skrócie, pozwala firmie na bycie zauważalną przez użytkowników internetu. Biorąc pod uwagę fakt, że większość osób chętnie spędza wolny czas na portalach społecznościowych, przeglądając strony internetowe, robiąc zakupy online lub słuchając muzyki przez np. YouTube – średni czas spędzany „w internecie” stale rośnie.

Co więcej, ostatnie wydarzenia związane z zalecaną izolacją sprawiły, że ludzie dotychczas nieprzekonani do zakupów online lub innych form korzystania z internetu – poniekąd byli zmuszeni się z nimi polubić. Nawet osoby, które dotychczas były raczej poza targetem Digital Marketingu (np. seniorzy), chcąc nie chcąc stały się jego odbiorcami.

 

narzędzia digital marketing

 

Aktualnie w Polsce jest już niemal 30 milionów użytkowników internetu. Dzięki Digital Marketingowi, praktycznie każdy z nich może stać się częścią grupy docelowej! Już dawno skończyły się czasy inwestowania całości budżetu, którym dysponuje firma na reklamę tradycyjną, lub ogłaszanie firmy na stronach polskich książek telefonicznych, popularnych w PRL-u. Najskuteczniejszym pomysłem na udaną kampanię reklamową jest połączenie Digital Marketingu z reklamą tradycyjną (np. reklamą outdoorową).

 

Narzędzia i kanały Digital Marketingu

Chyba już każdy zdaje sobie sprawę, że dla każdej firmy po prostu niezbędne jest posiadanie własnej strony internetowej. Ale to nie wszystko. Aby strona była odwiedzana przez użytkowników, trzeba sprawić, aby łatwo ją było wyszukać. Raczej niewiele osób, sprawdza trzecią, czy piątą stronę wyników wyszukiwania w swojej przeglądarce. Szukając produktu lub usługi, przeciętny użytkownik skupia się na kilku pierwszych wynikach z pierwszej strony wyników. Wejście na ten poziom jest więc jednym z głównych celów Digital Marketingu.

Internet daje ogromne możliwości w zakresie kanałów reklamy online. Koszt Digital Marketingu jest zależny od wybranych kanałów/narzędzi reklamy cyfrowej. Digital Marketing jest nierozerwalnie połączony z kanałami i narzędziami, takimi jak np.:

 

SEO – Optymalizacja strony internetowej

SEO jest bardzo efektywnym, ale też czasochłonnym sposobem na pojawienie się wysoko w wynikach wyszukiwania. Optymalizacja SEO to złożony proces, który ma na celu zwiększenie liczby odwiedzin i ruchu na stronie firmy. Im większa liczba potencjalnych klientów na stronie www, tym wyższe szanse na zwiększenie sprzedaży.

Wielu przedsiębiorców jest w stanie zainwestować naprawdę dużo pieniędzy w solidny audyt SEO i optymalizację własnej strony internetowej. SEO jest jedną z nieodłącznych części Digital Marketingu. Po części to ono sprawia, że witryna pojawia się na pierwszej stronie wyszukiwarki.

 

specjalista ds. marketingu internetowego

 

Content Marketing i reklama natywna

Opisując SEO, nie można nie wspomnieć o kolejnym narzędziu marketingu cyfrowego, jakim jest content marketing – marketing treści. Jest on dość szeroki – obejmuje bowiem wiele działań Digital Marketingu wykorzystujące treści np. posty na blogu firmowym, infografiki, eBooki, filmy itp. Ważne są tutaj nie tylko określone słowa kluczowe, które pomagają w SEO, ale również angażujące treści, które sprawią, że odbiorca może stawiać markę w roli eksperta.

Chętniej ulega się komuś, do kogo ma się zaufanie i liczy się z jego zdaniem. Jeśli w treści ciekawego artykułu, będzie np. wzmianka o jakimś polecanym produkcie, czy usłudze, odbiorca chętniej z nich skorzysta – bazując na zbudowanej treściami dobrej opinii o marce. I tu pojawia się reklama natywna.

Reklama natywna wiąże się z Content Marketingiem i jest narzędziem marketingu cyfrowego. Przeciętny odbiorca prawdopodobnie nie rozpozna reklamy natywnej w pierwszych sekundach zapoznawania się z naszym materiałem. Reklama natywna ma na celu dyskretne zaprezentowanie przekazu. Jest spójna treściowo i wizualnie z materiałem, w którym jest emitowana. Dzięki temu nie przeszkadza i nie rozprasza uwagi odwiedzających naszą stronę.

 

Social Media Marketing

Pisząc o Digital Marketingu, nie można pominąć potęgi i możliwości, jaką otwierają media społecznościowe. Podobnie jak w przypadku SEO, Social Media Marketing jest świetnym narzędziem do promowania własnej marki. Dlatego też większość firm, poza swoją stroną www ma również profile na Facebooku, Instagramie, czy Twitterze, który nie jest jeszcze tak popularny w Polsce, jak na Zachodzie.

SM Marketing pozwala wejść z klientem w bezpośrednią interakcję. Warunkiem sukcesu i zdobycia dużej liczby obserwatorów na profilu społecznościowym jest m.in. solidna strategia komunikacji, angażowanie odbiorców, systematyczność czy szybkie reagowanie na potrzeby użytkowników.

 

social media w digital marketingu

 

Reklama Pay-Per-Click

Kolejnym, całkiem obszernym terminem ściśle związanym z działaniami w ramach Digital Marketingu jest reklama Pay-Per-Clik (PCC), czyli reklama płatna za kliknięcie. W jej przypadku płaci się za każdego użytkownika, który podczas przeglądania strony internetowej, lub innego serwisu, kliknie w wyświetlająca się reklamę.

Na przykład Google AdWords i reklamy na Facebooku to również formy reklam Pay-Per-Click. Płatne reklamy w sieci w dużym stopniu przyczyniają się do pożądanego budowania świadomości marki wśród ich odbiorców.

 

Marketing e-mailowy i afiliacyjny

E-mail marketing jest najstarszą formą Digital Marketingu, która ma duży potencjał, dlatego wciąż się rozwija. Większość strategii marketingu cyfrowego wykorzystuje element e-mail marketingu, by reklamować specjalne oferty marki, wyróżniać treści (często w ramach content marketingu) lub promować jakieś wydarzenie.

Marketing afiliacyjny, czyli partnerski polega na płaceniu stronie trzeciej (osobie lub firmie) za promowanie i reklamowanie marki. Najczęściej można się z nim spotkać w przypadku większości porównywarek internetowych.

 

Marketing internetowy – jak zacząć?

Digital Marketing to przyszłość marketingu. Przy odpowiednim doświadczeniu i umiejętnościach, zyskuje się szanse na bardzo przyszłościowe i rentowne zajęcie. Firmy są naprawdę w stanie dużo zapłacić za dobrego specjalistę ds. Digital Marketingu.

Wiele młodych osób stojących przed wyborem studiów związanych z marketingiem internetowym, może napotkać trudności w znalezieniu odpowiedniego kierunku. W Polsce nadal jest bardzo mało uczelni z kierunkami związanymi stricte z digital marketingiem. Najczęściej są to po prostu specjalizacje, które podlegają pod kierunki związane z marketingiem lub zarządzaniem.

Dlatego też, jednym z najlepszych sposobów poznania podstaw marketingu cyfrowego są dodatkowe kursy, jedno lub kilkudniowe, ukierunkowane wyłącznie na Digital Marketing. Jak wiadomo, każda teoria najlepiej sprawdza się na praktycznym przykładzie. Dlatego start w postaci przebytego kursu stacjonarnego lub szkolenia online jest dobrym początkiem dalszego, praktycznego kształcenia.

 

 

Digital Marketing – praca i zarobki

Specjalista ds. Digital Marketingu musi nie tylko świetnie planować działania marketingowe, ale również umieć projektować angażujące przekazy reklamowe, znać specyfikę opisanych wyżej kanałów i narzędzi marketingu cyfrowego. Praca na tym stanowisku wymaga również umiejętności podejmowania trudnych decyzji, które wymagają zasad tworzenia strategii marketingowej w Digital Marketingu.

Co można zyskać, będąc specjalistą od Digital Marketingu? Z pewnością będzie to elastyczność godzin pracy (szczególnie jeśli postawi się na karierę freelancera), wysokie zarobki (wynagrodzenie w tej branży jest ponadprzeciętne) i nieprzesadzony – nieustanny rozwój.

Digital Marketing to marketing przyszłości. Dla dużych firm i małych przedsiębiorców inwestycja w reklamę cyfrową jest już poniekąd koniecznością. Dla osób zajmujących się marketingiem może być on z kolei wizją intratnego, interesującego i bardzo przyszłościowego zajęcia na najbliższe lata.