Analityka internetowa dostępna dla wszystkich: co to jest Google Analytics i jak go używać?

Zmieniający się w szybkim tempie świat wymaga od marketingowców zdecydowanej odpowiedzi. Jeszcze parę ładnych lat temu analiza danych była czymś co, charakteryzowało działania dużych korporacji. Teraz, wraz z pojawieniem się darmowych narzędzi do analityki internetowej działania związane z mierzeniem efektywności weszły do kanonu każdej pomniejszej firmy. Jednak zanim wybierzesz się na szkolenie dotyczące Google Analitycs, polecamy przeczytać poniższy zbiór najważniejszych informacji.

Co to jest Google Analytics?

Google Analytics to jedno z najbardziej popularnych narzędzi, do monitorowania zachowania użytkowników na stronie internetowej. Darmowa usługa Google Analytics pozwala na zbieranie danych dotyczących zachowania użytkowników m.in. pod kątem miasta, z którego wchodzą na stronę, z jakiego kanału dostali się na stronę oraz ile czasu przebywają w witrynie (czyli poziom zaangażowania bardzo istotny w mierzeniu efektywności poszczególnych kampanii). Bada również to, czy dany odbiorca powraca na stronę i czy jest jej stałym użytkownikiem. Te zachowania analizowane są pod kątem efektywności wszelkich działań reklamowych podejmowanych przez właściciela witryny.

 

 

Jak właściwie działa Google Analytics?

Zasada działania tego narzędzia jest niezwykle prosta – informacje o wejściach internautów na stronę mierzone są za pomocą specjalnego kodu śledzącego, który należy zainstalować na każdej podstronie witryny docelowej. Kod śledzenia, znajduje się na każdym, nowo założonym koncie Google Analitycs. Aby zainstalować go na stronie internetowej (w przypadku strony opartej jedynie na kodzie HTML i CSS) należy wkleić go pomiędzy znacznikami HEAD, natomiast instalacja na stronach opartych na CMS-ie (np. WordPress) przebiega w wyniku instalacji specjalnych wtyczek. Zaimplementowany skrypt zaczyna śledzenie za każdym razem, kiedy użytkownik wchodzi na serwis lub przemieszcza się pomiędzy jego podstronami. Informacje zebrane dzięki kodowi śledzenia, przekazywane są do serwerów Google Analitycs i tam przetwarzane. Ponieważ Google Analitycs pochodzi z rodziny Google, może zostać połączony z Google Ads, o którym pisaliśmy już tutaj i tutaj, aby umożliwić dokładniejsze mierzenie działań reklamowych.

 

 

 

Rodzaje raportów w Google Analytics

Do dyspozycji użytkowników produktu Google Analitycs pozostaje 5 zakładek zbierających szczegółowe informacje dotyczące śledzenia użytkownika wewnątrz witryny internetowej.

 

Czas rzeczywisty

W tej zakładce zbierane są informacje na temat bieżących odwiedzin strony. Dane aktualizowane są na żywo i pokazują osoby aktualnie przebywające na stronie. Przechodząc do kart ‘’ogółem’’, można zapoznać się ze wszystkimi, podstawowymi informacjami:

  • ilu użytkowników obecnie przegląda witrynę;
  • z jakiego kanału na nią trafili (social media, wyszukiwarka czy bezpośrednie wpisanie adresu strony w pasku przeglądarki);
  • w jakim państwie/mieście obecnie przebywają;
  • z jakiego urządzenia przeglądają stronę (komputer, urządzenie mobilne),
  • jakie podstrony obecnie przeglądają.

 

Odbiorcy

W zakładce ‘Odbiorcy’ zbierane są informacje dotyczące użytkowników odwiedzających stronę w ramach przedziału czasowego określonego przez właściciela konta. Zakładka ‘’Przegląd’’ pokazuje, ilu użytkowników przebywało na stronie w wyznaczonych dniach, ilu z nich to tzw. nowi użytkownicy a ilu powracający, jak również, ile sesji (oznaczające przebywanie w witrynie przez ustalony czas lub zdarzenie zachodzące na stronie np. otwarcie nowej podstrony[2]) zostało rozpoczętych przez jednego użytkownika. Statystyki pokazują również średni czas trwania jednej sesji, a także współczynnik odrzuceń (zachowanie). Zagłębiając się w kolejne zakładki w tej karcie, można dowiedzieć się, z jakiego kraju i miasta pochodzą goście (dane geograficzne), jakiej używali przeglądarki i jaki system operacyjny mają na swoich komputerach (technologia).

 

Dzięki tak zebranym informacjom właściciel strony internetowej może lepiej dostosowywać stronę pod preferencje i potrzeby jej użytkowników np.

  • jeżeli na stronie obecnych jest wielu obcojęzycznych użytkowników, dobrym pomysłem byłoby wdrożenie obcojęzycznej wersji strony,
  • jeżeli widoczny jest większy ruch z urządzeń mobilnych, właściciel strony powinien postarać się o jej jak najlepsze dostosowanie dla tego widoku. W tym przypadku może być konieczna optymalizacja interfejsu pod kątem urządzeń mobilnych.

Pozyskiwanie

Jest to bardzo ważna karta, ponieważ pozwala określić, z jakich kanałów na stronę dotarli odbiorcy. Wnikliwa analiza pozwoli na usprawnienie komunikacji w tych kanałach, z których przypływ jest największy lub poprawienia jej tam, gdzie współczynnik wejść jest najmniejszy. Wyróżnia się podstawowe kanały, które są źródłem ruchu na stronie

  • Direct, czyli bezpośrednie wejście na stronę poprzez wpisanie jej adresu w pasek przeglądarki lub wejście z poziomu zapisanych zakładek.
  • Organic Search, czyli wejścia z bezpłatnych wyników wyszukiwania (wyszukiwarek typu Google czy Yahoo).
  • Referral, czyli witryny odsyłające. Tutaj zliczane są przejścia na stronę z innych witryn, na których zamieszczony był link do naszej strony.
  • Social, czyli wejścia z portali społecznościowych. Po kliknięciu w nazwę pojawi się wykaz konkretnych portali, z których nastąpiło wejście na stronę (z dokładnym liczbą wejść przypisaną do portalu).
  • Paid Search, czyli wejścia, których źródłem było kliknięcie w płatną reklamę np. Google Ads.

 

W tej karcie często można spotkać się z komunikatem ‘not provided’. Jest to widoczne zwłaszcza przy sprawdzaniu wyników organic search. W tym miejscu powinny znajdować się słowa kluczowe, które wpisują użytkownicy, chcąc otrzymać informację na interesujący ich temat. Jest to także bardzo cenna wskazówka dla marketerów, bo pozwala sprawdzać efektywność słów kluczowych, których użyli do optymalizacji pod kątem SEO. Jednak w 2011 roku, wraz z nadejściem bezpiecznych adresów https://,  zaczęto szyfrować frazy będące źródłem drogi użytkownika na stronę internetową. Od tej pory, wyniki wyszukiwania wyświetlane są pod nazwą ‘not provided’.

Zachowanie

Jest to zakładka, dzięki której możliwa jest analiza tego, co interesuje odbiorców na stronie i jakie podstrony najczęściej odwiedzają oraz jak długo na nich przebywają. O tym, że konkretna podstrona zainteresowała użytkownika, może świadczyć czas spędzony na stronie i procent wyjść. Ta druga wartość mówi jaki procent użytkowników po odwiedzeniu podstrony opuściło witrynę.

 

Współczynnik odrzuceń, czyli procentowa wartość użytkowników opuszczających witrynę po obejrzeniu wyłącznie jednej strony może, ale nie musi, oznaczać, że albo strona nie jest wartościowa, albo użytkownik od razu znalazł informacje, których szukał. Aby dowiedzieć się, która z tych teorii jest prawdziwa, należy monitorować zmiany współczynnika odrzuceń w czasie, a także wtedy, kiedy na stronie zachodzą zmiany (np. nowa szata graficzna).

 

Konwersje

Śledzenie tej zakładki staje się możliwe wtedy, gdy właściciel ustali cele dla strony. Wtedy, wśród statystyk znajdą się dane dotyczące ilości realizacji celu na przestrzeni czasu, współczynnik konwersji celu oraz wartość celu. Aby ustawić cel dla witryny, należy wejść w ‘Administrację’, a następnie przejść do trzeciej kolumny, gdzie znajduje się zakładka ‘Cele’. Kolejnym krokiem jest dodanie celu i jego konfiguracja przy pomocy szablonu lub poprzez ustawiania niestandardowe. Kolejny ekran pozwala na ustawienie typu, który będzie mierzony np. miejsce docelowe, czas trwania, strony na sesję czy zdarzenie. Jeżeli wybrane zostanie np. miejsce docelowe, należy wpisać adres strony, która posłuży do mierzenia efektów. Wyniki pomiaru będą publikowane w zakładce konwersje w widoku ‘Raporty’.

 

Łączenie Google Analytics z Google Ads

Informacje o platformie Google Ads zebrane są w poprzednich wpisach na ten temat, jednak w tym miejscu chcielibyśmy opowiedzieć o korzyściach z połączenia konta Google Ads z Google Analytics. A jest ich nie mało.

 

Zalety łączenia kont Google Analitycs z Google Ads

Główną zaletą połączenia kont jest umożliwienie użytkownikowi obserwowania całej ścieżki potencjalnych klientów: od sprawdzania, w jaki sposób wchodzą w interakcje z kampaniami marketingowymi aż po weryfikacje ostatecznej realizacji celów wyznaczonych w witrynie.  Oto inne zalety z połączenia tych dwóch produktów z fabryki Google

 

  • dostępność danych omawiających skuteczność reklam i witryny w raportach Google Ads w Analytics;
  • możliwość importowania celów Google Analytics i transakcji e-commerce bezpośrednio na konto Google Ads;
  • możliwość importowania konwersji na różnych urządzeniach na konto Google Ads;
  • możliwość importowania danych dostępnych a Google Analytics na konto Google Ads;

 

Jednym zdaniem integracja Google Ads oraz Google Analitycs pozwala na dwukierunkowe przekazywanie danych. Oznacza to, że w Analitycs prezentowane będą szczegółowe dane z kampanii Google Ads, które będą mogły zostać podzielone na ruch płatny oraz organiczny (darmowy). W drugą stronę, do Google Ads mogą być importowane, chociażby precyzyjne dane o zakupach na stronie internetowej.

Nowa wersja Google Analytics

Swoją oficjalną premierę Google Analitycs 4 miało 14 października 2020 roku. Od tej pory możliwe jest przejście na nową wersję, jednak ci, którzy wolą wykonywać operacje na starszej wersji (Universal Analytics), mogą śmiało to robić do końca roku 2021. Google Analytics 4 stanowi rozszerzenie i rebranding testowanej w 2019 roku usługi Aplikacje + Internet. Dlaczego Google zdecydowało się na taki krok? Universal Analytics skupia się głównie na analizie stron internetowych, a jego dane oparte są głównie na sesjach, które nie zawsze znajdują zastosowania w nowej rzeczywistości – tej opartej również na urządzeniach mobilnych i aplikacjach. Nowa wersja GA pozwala na śledzenie zarówno użytkowników na stronie internetowej, jak i w aplikacji mobilnej.

Zasięg: organiczny i opłacony – ten pierwszy, wyrażony Co zmieniło się w nowej wersji?

Google Analitycs w swojej nowej wersji w stosunku do poprzedniej różni się interfejsem oraz kilkoma dodatkowymi opcjami:

  • dodaniem nowych spostrzeżeń i prognoz opartych na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym – oznacza to np. że Google Analytics wykorzystuje dane ze strony internetowej do identyfikacji produktów, które cieszą się rosnącym popytem uwzględniając przy tym nowe potrzeby klientów.
  • dokładniejszą integracją użytkowników z Google Ads – ponieważ Google Analytics 4 zbiera dane zarówno ze strony internetowej jak i z aplikacji mobilnej, są one bardziej dokładne. Dzięki temu, możliwe jest dokładniejsze targetowanie grup odbiorców i budowanie list w Google Ads.
  • możliwością raportowania w ramach cyklu życia klienta – nowy GA chce dokładnie poznać klienta, aby jeszcze dokładniej można było odpowiedzieć na jego potrzeby zakupowe. Analiza dostępna jest przez cały cykl życia klienta – od jego pozyskania, przez konwersję, aż po utrzymanie relacji.
  • możliwością bardziej szczegółowej kontroli danych użytkowników – tutaj chodzi o bardzo ważny fakt, a mianowicie ochronę danych i prywatność użytkowników. Ta opcja może pomóc z dostosowaniem się do potencjalnej przyszłości bez plików cookies.

Zasięg opłacony obejmuje budżet reklamowy, który pomaga zwiększyć docieralność treści.

Google Analytics 4 – czy warto przechodzić na nową wersję już teraz?

Jak to lubią mówić programiści – to zależy. Jeżeli biznes opiera się zarówno na stronie internetowej jak i aplikacji mobilnej, to z pewnością zmiana wersji dużo bardziej opłaci się ze względu na możliwość pozyskiwania bardziej szczegółowych danych. Jednak, Google Analytics 4 miało swoją premierę stosunkowo niedawno i nadal jest dopracowywane, dlatego warto jeszcze chwilę podziałać na starszej wersji i poczekać, aż wszystkie funkcje GA 4 będą dostępne.

Czy szkolenie z Google Analytics jest konieczne?

Narzędzie do analityki internetowej, jakim jest Google Analitycs, niezależnie od tego, czy jest to praca ze starszą czy, nowszą wersją, powinno wejść do każdej skrzynki z narzędziami nowoczesnego marketera. W dzisiejszych czasach bez analizy danych niemożliwe jest efektywne prowadzenie marketingu, a darmowe, w pełni profesjonalne narzędzia to istna manna z nieba. Jednak czy aby prowadzić sprawną analitykę internetową, niezbędne jest długie szkolenie z Google Analytics?

 

O tym, jak w pełni profesjonalnie analizować dane przy użyciu Google Analytics opowiadamy na szkoleniu w całości poświęconemu digital marketingowi. Praktyczny wymiar szkolenia, które skoncentrowane jest, nie tylko na odpowiedzi na pytanie co to jest Google Analitycs ale pokaże jego zastosowanie w kontekście całego digital marketingu. To nie jest kolejne, sztampowe szkolenie z Google Analytics. Opis szkolenia i korzyści z jego ukończenia znajdziesz tutaj.