Do dyspozycji użytkowników produktu Google Analitycs pozostaje 5 zakładek zbierających szczegółowe informacje dotyczące śledzenia użytkownika wewnątrz witryny internetowej.
Czas rzeczywisty
W tej zakładce zbierane są informacje na temat bieżących odwiedzin strony. Dane aktualizowane są na żywo i pokazują osoby aktualnie przebywające na stronie. Przechodząc do kart ‘’ogółem’’, można zapoznać się ze wszystkimi, podstawowymi informacjami:
- ilu użytkowników obecnie przegląda witrynę;
- z jakiego kanału na nią trafili (social media, wyszukiwarka czy bezpośrednie wpisanie adresu strony w pasku przeglądarki);
- w jakim państwie/mieście obecnie przebywają;
- z jakiego urządzenia przeglądają stronę (komputer, urządzenie mobilne),
- jakie podstrony obecnie przeglądają.
Odbiorcy
W zakładce ‘Odbiorcy’ zbierane są informacje dotyczące użytkowników odwiedzających stronę w ramach przedziału czasowego określonego przez właściciela konta. Zakładka ‘’Przegląd’’ pokazuje, ilu użytkowników przebywało na stronie w wyznaczonych dniach, ilu z nich to tzw. nowi użytkownicy a ilu powracający, jak również, ile sesji (oznaczające przebywanie w witrynie przez ustalony czas lub zdarzenie zachodzące na stronie np. otwarcie nowej podstrony[2]) zostało rozpoczętych przez jednego użytkownika. Statystyki pokazują również średni czas trwania jednej sesji, a także współczynnik odrzuceń (zachowanie). Zagłębiając się w kolejne zakładki w tej karcie, można dowiedzieć się, z jakiego kraju i miasta pochodzą goście (dane geograficzne), jakiej używali przeglądarki i jaki system operacyjny mają na swoich komputerach (technologia).
Dzięki tak zebranym informacjom właściciel strony internetowej może lepiej dostosowywać stronę pod preferencje i potrzeby jej użytkowników np.
- jeżeli na stronie obecnych jest wielu obcojęzycznych użytkowników, dobrym pomysłem byłoby wdrożenie obcojęzycznej wersji strony,
- jeżeli widoczny jest większy ruch z urządzeń mobilnych, właściciel strony powinien postarać się o jej jak najlepsze dostosowanie dla tego widoku. W tym przypadku może być konieczna optymalizacja interfejsu pod kątem urządzeń mobilnych.
Pozyskiwanie
Jest to bardzo ważna karta, ponieważ pozwala określić, z jakich kanałów na stronę dotarli odbiorcy. Wnikliwa analiza pozwoli na usprawnienie komunikacji w tych kanałach, z których przypływ jest największy lub poprawienia jej tam, gdzie współczynnik wejść jest najmniejszy. Wyróżnia się podstawowe kanały, które są źródłem ruchu na stronie
- Direct, czyli bezpośrednie wejście na stronę poprzez wpisanie jej adresu w pasek przeglądarki lub wejście z poziomu zapisanych zakładek.
- Organic Search, czyli wejścia z bezpłatnych wyników wyszukiwania (wyszukiwarek typu Google czy Yahoo).
- Referral, czyli witryny odsyłające. Tutaj zliczane są przejścia na stronę z innych witryn, na których zamieszczony był link do naszej strony.
- Social, czyli wejścia z portali społecznościowych. Po kliknięciu w nazwę pojawi się wykaz konkretnych portali, z których nastąpiło wejście na stronę (z dokładnym liczbą wejść przypisaną do portalu).
- Paid Search, czyli wejścia, których źródłem było kliknięcie w płatną reklamę np. Google Ads.
W tej karcie często można spotkać się z komunikatem ‘not provided’. Jest to widoczne zwłaszcza przy sprawdzaniu wyników organic search. W tym miejscu powinny znajdować się słowa kluczowe, które wpisują użytkownicy, chcąc otrzymać informację na interesujący ich temat. Jest to także bardzo cenna wskazówka dla marketerów, bo pozwala sprawdzać efektywność słów kluczowych, których użyli do optymalizacji pod kątem SEO. Jednak w 2011 roku, wraz z nadejściem bezpiecznych adresów https://, zaczęto szyfrować frazy będące źródłem drogi użytkownika na stronę internetową. Od tej pory, wyniki wyszukiwania wyświetlane są pod nazwą ‘not provided’.
Zachowanie
Jest to zakładka, dzięki której możliwa jest analiza tego, co interesuje odbiorców na stronie i jakie podstrony najczęściej odwiedzają oraz jak długo na nich przebywają. O tym, że konkretna podstrona zainteresowała użytkownika, może świadczyć czas spędzony na stronie i procent wyjść. Ta druga wartość mówi jaki procent użytkowników po odwiedzeniu podstrony opuściło witrynę.
Współczynnik odrzuceń, czyli procentowa wartość użytkowników opuszczających witrynę po obejrzeniu wyłącznie jednej strony może, ale nie musi, oznaczać, że albo strona nie jest wartościowa, albo użytkownik od razu znalazł informacje, których szukał. Aby dowiedzieć się, która z tych teorii jest prawdziwa, należy monitorować zmiany współczynnika odrzuceń w czasie, a także wtedy, kiedy na stronie zachodzą zmiany (np. nowa szata graficzna).
Konwersje
Śledzenie tej zakładki staje się możliwe wtedy, gdy właściciel ustali cele dla strony. Wtedy, wśród statystyk znajdą się dane dotyczące ilości realizacji celu na przestrzeni czasu, współczynnik konwersji celu oraz wartość celu. Aby ustawić cel dla witryny, należy wejść w ‘Administrację’, a następnie przejść do trzeciej kolumny, gdzie znajduje się zakładka ‘Cele’. Kolejnym krokiem jest dodanie celu i jego konfiguracja przy pomocy szablonu lub poprzez ustawiania niestandardowe. Kolejny ekran pozwala na ustawienie typu, który będzie mierzony np. miejsce docelowe, czas trwania, strony na sesję czy zdarzenie. Jeżeli wybrane zostanie np. miejsce docelowe, należy wpisać adres strony, która posłuży do mierzenia efektów. Wyniki pomiaru będą publikowane w zakładce konwersje w widoku ‘Raporty’.