, 05.08.2019

Kompetencje poszukiwane u kierownika

Masz predyspozycje do bycia liderem niezależnie od sytuacji? Jesteś w stanie zaplanować działanie i doprowadzić do osiągnięcia nakreślonego celu? Aspirujesz do objęcia roli kierownika, a może jesteś już na ścieżce kariery obiecującego managera? Wydaje się, że naturalne predyspozycje to warunek wystarczający. Jednak na drodze do sukcesu konieczne okaże się opanowanie umiejętności, dzięki którym zrozumiesz ludzi w zespole, organizacji i otoczeniu.

Jakie cechy powinien mieć odnoszący sukcesy kierownik? Czy powinien być źródłem kreatywności i nowych kierunków rozwoju? Strażnikiem harmonogramu? Budowniczym relacji zorientowanych wokół realizacji wyznaczonych celów? Głosem rozsądku, opartym o dane i doświadczenie? Czy silnym katalizatorem działań? Lider czy bardziej boss? Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Zastanawiając się nad tym, warto zastosować odpowiednią optykę, którą oferujemy jako szkolenia dla managerów,  opracowane przy zastosowaniu innowacyjnego modelu poznawczego FRIS. Ten zestaw warsztatów odwołuje się do zrozumienia indywidualnego stylu myślenia każdego z nas i wynikających z niego sposobów myślenia, działań i komunikacji. Wartość dodana wynikająca z opanowania tych zagadnień to kapitał, który obok klasyki szkoleń z zarządzania jak np. kurs Excel, można zainwestować w satysfakcjonujące życie zawodowe.

Stanowisko kierownicze to pozycja dla osoby odpornej na stres. Konieczność zarządzania czasem i pracy pod jego presją wymaga szeregu kompetencji osobistych, społecznych, profesjonalnych i biznesowych. W pogoni za ROI rośnie znaczenie umiejętności, takich jak:

  • budowanie skutecznych zespołów,
  • motywacja do pracy na rzecz realizacji wspólnego celu,
  • zarządzanie zespołem, w tym delegowanie zadań i uprawnień,
  • komunikacja w zespole i z otoczeniem.

Oprócz pozostałych kompetencji, poznanie naturalnych predyspozycji i wynikających z nich indywidualnych stylów myślenia ludzi, jest kolejnym polem do optymalizacji dla organizacji. Stosując proponowaną przez nas metodologię identyfikacji stylów poznawczych FRIS, zyskujemy narzędzie do kształtowania work flow zespołu w taki sposób, żeby zadania były oceniane przez wykonawców jako zgodne z ich naturą, ciekawe i satysfakcjonujące. Jednocześnie, dzięki budowie relacji i świadomej komunikacji w zespole, jego członkowie zyskują zrozumienie wpływu swojej pracy na ogólny wynik zespołu.

 

FRIS rozwija menadżerów i zespoły

Jak to działa? Model FRIS wyjaśnia, w jaki sposób wartościujemy fakty i informacje, szczególnie – które z nich mają dla nas, jako jednostki, najwyższy priorytet w nowych, zaskakujących nas sytuacjach. Upraszczając, twórcy tego narzędzia wyodrębnili cztery perspektywy, opisujące preferencje poznawcze, warunkujące naturalny styl myślenia każdego z nas.

Perspektywa faktów, właściwa dla stylu myślenia ludzi zidentyfikowanych jako zawodnicy – polegająca na umiejętności oceny informacji ze względu na ich wagę i przydatność. Rozpoznawanie związków przyczynowo-skutkowych.

Perspektywa relacji – styl myślenia partnerów – charakteryzuje się łatwością nawiązywania, rozpoznania i oceny relacji między uczestnikami komunikacji.

Perspektywa idei, opisująca logikę wizjonerów – kreatywne kreowanie rozwiązań alternatywnych, rozwijanie istniejących projektów, nowe obszary zastosowania i rozwiązań

Perspektywa struktur, typowa dla badaczy – gruntowna analiza i edukacja na temat problemu, w celu jego szczegółowego zrozumienia.

Wiedza na temat tak zdefiniowanych stylów myślenia, pozwala na określenie indywidualnego stylu działania człowieka. W porównaniu do perspektywy i naturalnego stylu myślenia jest on uzupełniony doświadczeniami i wiedzą zdobytą w czasie. W związku z tym, może być modyfikowany.

 

Zrozum styl myślenia, wybierz styl działania

Podsumowując, każdy z nas ma indywidualny, naturalny styl w jakim reaguje na bodźce, podejmuje decyzje, radzi sobie z trudnościami i komunikuje się z otoczeniem. Zrozumienia modeli zachowań oraz właściwe zidentyfikowanie własnych predyspozycji w tym zakresie – stylu myślenia, to klucz do świadomego podejmowania skutecznych działań. W tym celu, nasze szkolenia oparte na FRIS:

  • systematyzują wiedzę uczestników na temat własnych predyspozycji,
  • ułatwiają wyznaczenie obszarów, w których warto podnosić kwalifikacje indywidualne,
  • uczą obserwacji i identyfikacji naturalnych perspektyw i stylów myślenia wśród współpracowników, partnerów i klientów.

Zrozumienie siebie i ludzi w otoczeniu upraszcza współpracę. Szczególnie po szkoleniu zespołowym większość procesów układa się naturalnie, w zgodzie z wynikami indywidualnymi pracowników. W ten sposób zyskujemy wiedzę na temat:

  • jak jesteśmy odbierani przez otoczenie,
  • w jaki sposób komunikować się z ludźmi o innym stylu myślenia,
  • realizacji jakich zadań możemy oczekiwać od podwładnych i współpracowników.

Praca na stanowisku kierowniczym to w dużej mierze wielopoziomowa komunikacja z kolegami z teamu, pomiędzy działami, a także partnerami i klientami. FRIS pomoże w dostosowaniu tonu wypowiedzi do odbiorcy, delegowaniu zadań, a także świetnie sprawdzi się jako wsparcie podczas rozwiązywania problemów i konfliktów.