Jak działa
Google Ads?

Jak działa Google Ads (i dlaczego jest to świetna platforma reklamowa)?

Google Ads, dawniej Google AdWords, to system reklamowy stworzony przez Google – właściciela największej wyszukiwarki internetowej na świecie. Reklamy Google Ads służą docieraniu do użytkowników zainteresowanych konkretnymi informacjami, produktami lub usługami. I to w miejscu, w którym te osoby szukają tych informacji. Wynikach wyszukiwania. Jak działa Google Ads?

Po wpisaniu jakiejś frazy w wyszukiwarkę, na przykład „szkolenia z Google Ads” czy „dobry kurs Google Ads”, na samym początku wyników wyświetlą się reklamy. Najczęściej są to 2-4 linki, jednak w przypadku mniej popularnych zapytań może być to tylko jeden link lub żaden. Jednak to nie wszystkie możliwości Google Ads: reklamy mogą być wyświetlane również w różnych miejscach sieci partnerskiej Google (między innymi w boxach AdSense na różnych stronach).

Prowadzenie kampanii Google Ads - co musisz wiedzieć?

Kampanie Google Ads możesz prowadzić w wynikach wyszukiwania – to jedna z form reklamowania się przy pomocy tego narzędzia. Twoje reklamy mogą pokazać się w konkretnych wynikach wyszukiwania. Co więcej, Twoje reklamy mogą pojawić się w wielu innych kanałach na podstawie profilowania (wiek, miejsce zamieszkania, preferencje zakupowe, płeć, zainteresowania) – na przykład na YouTube czy w aplikacjach ze sklepu Google Play zarabiających z reklam.

Reklamy mogą „śledzić” użytkowników dzięki boxom AdSense, które znajdziesz na wielu stronach w internecie – wyświetlają się one w odpowiedzi na dane zebrane podczas przeglądania konkretnych stron i mogą wyświetlać produkty, które przeglądali. Na przykład po wejściu na stronę sklepu z konkretnym modelem butów mogą za Tobą „podążać” powiązane z tym konkretnym sklepem (lub konkurencją) reklamy.

Przy użyciu Google Ads możesz prowadzić kampanie remarketingowe, czyli utrzymać kontakt z osobami, które odwiedziły Twoją stronę. Google Ads jest jednym z dwóch najpopularniejszych narzędzi do prowadzania tego typu kampanii, a z racji dużej sieci reklamowej – pozwala dotrzeć do użytkowników, którzy nie korzystają z mediów społecznościowych i nie mogą zobaczyć reklam kierowanych w tych kanałach komunikacji.

Kluczowe wartości, które pomogą Ci określić skuteczność prowadzonych kampanii to:

CTR – czyli click through rate – to iloraz (wynik dzielenia) kliknięć w reklamę i jej wyświetleń. To bardzo ważny wskaźnik skuteczności prowadzonych działań marketingowych – nie tylko w ramach reklam Google Ads. CTR jest ważnym wskaźnikiem przy pozycjonowaniu stron i innych działaniach z obszaru marketingu w sieci.

W przypadku reklam Google Ads CTR pomaga ocenić skuteczność konkretnej reklamy. Powiedzmy, że Twoja reklama wyświetliła się 1000 razy (czyli pokazała się użytkownikom 1000 razy), a tylko 21 w nią kliknęło (bo byli nią zainteresowani). Daje to wynik CTR 2,1%, czyli 2,1% osób, którym wyświetlono reklamę – podjęło z nią jakąś interakcję (czyli kliknęło). Pomijając to, że taki CTR jest bardzo dobry, może się czasem okazać, że CTR jest niski (na przykład wynosi poniżej 0,5%). Wtedy warto zainteresować się sposobami na optymalizację kampanii Google Ads (o tym za chwilę).

CPC – czyli cost-per-click – koszt kliknięcia w reklamę (oraz koszt konwersji, czyli zakupu) – to kluczowy wskaźnik skuteczności reklam Google Ads.
Oblicza się go w prosty sposób: jeśli za wyświetlenie reklamy 1000 osobom zapłacisz 10 złotych, a w tę reklamę kliknie 10 osób, to CPC tej konkretnej reklamy wynosi 1 zł (za kliknięcie 10 osób w reklamę płacisz 10 zł).

CPC jest bardzo ważnym wskaźnikiem reklam, jednak dopiero w połączeniu z informacją o konwersji możliwe jest lepsze określenie całego procesu oraz wskazanie skuteczności reklamy. Konwersją może być zakup, rejestracja lub inna czynność na stronie. Znając zasięg i koszt konkretnej reklamy, jej CPC oraz konwersję możesz określić bardzo precyzyjnie jaka jest realna skuteczność konkretnej kreacji reklamowej.

Informacja o konwersji, a raczej jej koszcie, pozwala ocenić to, jaka kampania przynosi najlepsze efekty. Wysoki CPC może oznaczać kilka rzeczy – np. konkurencja na te konkretne zapytania jest bardzo duża, a reklama, żeby się wyświetlić, musi wygrać w licytacji (o tym za chwilę), a może konkretna reklama się po prostu nie sprawdza (warto to wtedy porównać z informacjami na temat wyniku jakości reklam – o nim za chwilę).

Czas na stronie – czyli ile czasu spędzają na stronie osoby, które weszły na nią za pośrednictwem reklamy to ważny wskaźnik, który mówi Ci, jak dobrze dopasowana do potrzeb grupy docelowej jest reklama. Gdy użytkownik kliknie w reklamę, przechodzi na Twoją stronę lub w inne miejsce, w których chcesz, żeby się znalazł. W zależności od tego, czy reklama trafiła do dobrego odbiorcy – czas na stronie może być niski lub wysoki. Można powiedzieć, że miarą zainteresowania użytkowników konkretną stroną jest czas, który na niej spędzają.

Krótki czas na stronie może oznaczać, że albo nie znajdują tego, czego szukają (na przykład przycisku rejestracji), nie widzą tego, co obiecywała im reklama, lub po prostu kliknęli przypadkiem lub reklama wyświetliła się złym użytkownikom. Każdy z tych obszarów może być poprawiony, a dane o czasie na stronie mogą wskazywać na obszary do poprawy.

Współczynnik odrzuceń, czyli jak wiele osób kliknęło w reklamę, weszło na stronę i szybko ją opuściło. To kolejny bardzo ważny wskaźnik skuteczności kampanii reklamowych Google Ads.

Jeśli jest wysoki, oznacza to, że użytkownicy nie podjęli żadnej akcji w miejscu, do którego prowadziła reklama i zamknęli stronę lub wrócili do wyników wyszukiwania. Wysoki współczynnik odrzuceń reklam jest sygnałem, że reklamy są źle sprofilowane (na przykład odpowiadają na złe słowa kluczowe lub wyświetlają się złej grupie odbiorców), kierują do nieodpowiedniej strony (na przykład dotyczą szkoleń z Google Ads, a kierują do strony ze szkoleniami z reklam na Facebooku), lub po prostu – odbiorcy nie są zainteresowani tą konkretną usługą, treścią lub produktem. Wysoki współczynnik odrzuceń może oznaczać też problem z samą stroną – jej intuicyjnością, sposobem komunikacji, projektem czy ogólnym user experience.

Wynik jakości reklam, to w praktyce ocena systemu Google Ads dotycząca jakości konkretnych kampanii i kreacji. Jest to szacowana wartość reklam – doboru słów kluczowych, grupy docelowej ale też jakości strony, do której reklama prowadzi. Jest to oczywiście wynik szacunkowy, jednak warto mu się przyjrzeć, bo Google na podstawie zbieranych danych określa potencjalną skuteczność – trafność sprofilowania reklamy i przewidywany współczynnik klikalności. Co ważne, ten wynik nie jest uwzględniany (oficjalnie) w czasie aukcji do określenia miejsca reklamy w wynikach wyszukiwania lub innych miejscach w sieci reklamowej.

Każdy z tych wskaźników informuje o konkretnych elementach – problemach czy sukcesach w prowadzeniu kampanii reklamowych Google Ads.
Wszystkie te wskaźniki dają informacje, które pozwalają określić, czy konkretna kampania dobrze działa (czyli – pomagają określić jej skuteczność), czy jest dobrze sprofilowana (czyli czy trafia do odpowiednich odbiorców) oraz nad czym warto się skupić, żeby osiągnąć lepsze wyniki.

Od czego zależy koszt reklam Google Ads (licytacje, konkurencja)

Google Ads zawiera narzędzie określane jako Planer słów kluczowych. Chociaż jest to narzędzie stworzone z myślą o reklamach w Google i reklamodawcach, jest popularne pośród osób zajmujących się pozycjonowaniem (chociaż też nie do końca), bo pomaga określić szacowane wyszukania konkretnych fraz.

W Planerze słów kluczowych pojawia się też informacja o tym, jaki jest średni koszt kliknięcia w reklamy przy danej frazie (CPC). To bardzo ważna informacja przy tworzeniu reklam – pomaga oszacować średni koszt dotarcia lub pozyskania ruchu z reklam. Im wyższy CPC, tym konkurencja na konkretne frazy jest większa, ale grupa docelowa – dużo bardziej wartościowa. Oznacza to, że skoro inni reklamodawcy są gotowi zapłacić dużo więcej za konkretną reklamę, to znaczy, że widzą potencjał zwrotu inwestycji w przypadku tej konkretnej grupy odbiorców.

Ważne: to, że CPC w Planerze słów kluczowych ma jakąś wartość wcale nie oznacza, że taką wartość będzie miało w Twojej kampanii. Jakość reklam, to, co robi konkurencja czy dopasowanie do grupy odbiorców może mieć bezpośredni wpływ na wyższy lub niższy ostateczny koszt CPC. Do tego dochodzi również licytacja, czyli dosłownie: licytacja między konkretnymi reklamami, które mogą pojawić się w konkretnych wynikach wyszukiwania.


Tworząc reklamę w Google Ads podajesz również maksymalny koszt, jaki chcesz wydać za klikniecie w reklamę lub wyświetlenie. W przypadku licytacji – im wyższa jest wartość podana przez reklamodawcę, tym wyższa szansa na to, że konkretna reklama wygra licytację.

Według Google licytacje – jak również dobór reklam wyświetlanych w konkretnych miejscach wyników wyszukiwania czy innych w sieci reklamowej – odbywają się każdorazowo, gdy użytkownik wpisze konkretne zapytanie do wyszukiwarki. Innymi słowy: jeśli konkurencja podbija wysoko i ma wysokiej jakości reklamy (dobrze zoptymalizowane, kierujące do odpowiedniej strony oraz – co nie mniej ważne – dobrze sprofilowane), to najprawdopodobniej będzie pojawiała się w wynikach wyszukiwania, na których Ci zależy.

Jednak nie zawsze chodzi tylko o pieniądze. Ważna jest też jakość reklam i tu pojawia się spore pole do popisu specjalistów od Google Ads (którym możesz się stać nie tylko dzięki doświadczeniu, ale również profesjonalnym kursom z tworzenia kampanii Google Ads). Dobre sprofilowanie, lepiej zrobione reklamy czy po prostu – lepszy produkt – mają bezpośredni wpływ na to, jaki jest ostateczny koszt kampanii Google Ads. W praktyce – ma to nawet większy wpływ niż to, co robi konkurencja (tak mówi Google, chociaż wielu specjalistów może się z tym nie do końca zgadzać). Dlatego tak ważna jest optymalizacja reklam Google Ads.

Tańsze, skuteczniejsze, dowożące lepsze efekty: optymalizacja reklam Google Ads

Jest wiele obszarów, które możesz poprawić w reklamach Google Ads, a które w efekcie sprawią, że kampanie będą lepiej konwertowały i zmniejszy się ich CPC. Sama optymalizacja ma dwa kluczowe zadania: sprawienie, żeby dzięki reklamom obniżyły się koszty kampanii oraz (2.) wzrosła konwersja. Innymi słowy: żeby dzięki lepszym reklamom osiągać lepsze efekty przy niższych nakładach finansowych.

Warto też pamiętać, że podniesienie budżetu reklamowego nie zawsze oznacza, że będzie więcej konwersji – niektóre obszary mają ograniczoną pojemność i kolejnym obszarem optymalizacji kampanii w Google Ads jest szukanie nowych nisz.

Zacznę od wyniku jakości reklamy – Google deklaruje, że jeśli konkretna reklama ma wysoki wynik jakości (a przez to – jest dobrze sprofilowana na odbiorców), to może wygrywać w licytacjach z reklamami, za które ich twórcy są gotowi zapłacić dużo więcej. Między innymi dlatego, że reklama z niższym budżetem jest lepiej sprofilowana, odsyła do lepszej strony oraz – lepiej informuje o tym, co reklamuje.

Dlatego w optymalizacji reklam Google Ads przydaje się:

  • Doskonała znajomość produktu oraz osób, do których z tym produktem chcesz trafić (lepsze profilowanie);
  • Jasna komunikacja w tworzonych reklamach;
  • Dobre dopasowanie słów kluczowych na które odpowiadają konkretne reklamy;
  • Gruntowne przemyślenie całego procesu prowadzącego do konwersji na stronie internetowej – od początku do końca;
  • Pilnowanie spójności reklam;
  • Ciągłe analizowanie sytuacji i skuteczności prowadzonych kampanii;
  • Dobra znajomość konkurencji;
  • Lepsze dopasowanie konkretnych kreacji do konkretnych odbiorców.

Optymalizacja reklam Google Ads, podobnie jak samo ich prowadzenie, wymaga wiedzy i doświadczenia. Doświadczenie najlepiej zdobywa się pracując z tym systemem reklamowym, jednak wiedzę najlepiej zdobyć w czasie kursu prowadzonego przez profesjonalistów – na przykład w Akademii IT Media.