CTR – czyli click through rate – to iloraz (wynik dzielenia) kliknięć w reklamę i jej wyświetleń. To bardzo ważny wskaźnik skuteczności prowadzonych działań marketingowych – nie tylko w ramach reklam Google Ads. CTR jest ważnym wskaźnikiem przy pozycjonowaniu stron i innych działaniach z obszaru marketingu w sieci.
W przypadku reklam Google Ads CTR pomaga ocenić skuteczność konkretnej reklamy. Powiedzmy, że Twoja reklama wyświetliła się 1000 razy (czyli pokazała się użytkownikom 1000 razy), a tylko 21 w nią kliknęło (bo byli nią zainteresowani). Daje to wynik CTR 2,1%, czyli 2,1% osób, którym wyświetlono reklamę – podjęło z nią jakąś interakcję (czyli kliknęło). Pomijając to, że taki CTR jest bardzo dobry, może się czasem okazać, że CTR jest niski (na przykład wynosi poniżej 0,5%). Wtedy warto zainteresować się sposobami na optymalizację kampanii Google Ads (o tym za chwilę).
CPC – czyli cost-per-click – koszt kliknięcia w reklamę (oraz koszt konwersji, czyli zakupu) – to kluczowy wskaźnik skuteczności reklam Google Ads.
Oblicza się go w prosty sposób: jeśli za wyświetlenie reklamy 1000 osobom zapłacisz 10 złotych, a w tę reklamę kliknie 10 osób, to CPC tej konkretnej reklamy wynosi 1 zł (za kliknięcie 10 osób w reklamę płacisz 10 zł).
CPC jest bardzo ważnym wskaźnikiem reklam, jednak dopiero w połączeniu z informacją o konwersji możliwe jest lepsze określenie całego procesu oraz wskazanie skuteczności reklamy. Konwersją może być zakup, rejestracja lub inna czynność na stronie. Znając zasięg i koszt konkretnej reklamy, jej CPC oraz konwersję możesz określić bardzo precyzyjnie jaka jest realna skuteczność konkretnej kreacji reklamowej.
Informacja o konwersji, a raczej jej koszcie, pozwala ocenić to, jaka kampania przynosi najlepsze efekty. Wysoki CPC może oznaczać kilka rzeczy – np. konkurencja na te konkretne zapytania jest bardzo duża, a reklama, żeby się wyświetlić, musi wygrać w licytacji (o tym za chwilę), a może konkretna reklama się po prostu nie sprawdza (warto to wtedy porównać z informacjami na temat wyniku jakości reklam – o nim za chwilę).
Czas na stronie – czyli ile czasu spędzają na stronie osoby, które weszły na nią za pośrednictwem reklamy to ważny wskaźnik, który mówi Ci, jak dobrze dopasowana do potrzeb grupy docelowej jest reklama. Gdy użytkownik kliknie w reklamę, przechodzi na Twoją stronę lub w inne miejsce, w których chcesz, żeby się znalazł. W zależności od tego, czy reklama trafiła do dobrego odbiorcy – czas na stronie może być niski lub wysoki. Można powiedzieć, że miarą zainteresowania użytkowników konkretną stroną jest czas, który na niej spędzają.
Krótki czas na stronie może oznaczać, że albo nie znajdują tego, czego szukają (na przykład przycisku rejestracji), nie widzą tego, co obiecywała im reklama, lub po prostu kliknęli przypadkiem lub reklama wyświetliła się złym użytkownikom. Każdy z tych obszarów może być poprawiony, a dane o czasie na stronie mogą wskazywać na obszary do poprawy.
Współczynnik odrzuceń, czyli jak wiele osób kliknęło w reklamę, weszło na stronę i szybko ją opuściło. To kolejny bardzo ważny wskaźnik skuteczności kampanii reklamowych Google Ads.
Jeśli jest wysoki, oznacza to, że użytkownicy nie podjęli żadnej akcji w miejscu, do którego prowadziła reklama i zamknęli stronę lub wrócili do wyników wyszukiwania. Wysoki współczynnik odrzuceń reklam jest sygnałem, że reklamy są źle sprofilowane (na przykład odpowiadają na złe słowa kluczowe lub wyświetlają się złej grupie odbiorców), kierują do nieodpowiedniej strony (na przykład dotyczą szkoleń z Google Ads, a kierują do strony ze szkoleniami z reklam na Facebooku), lub po prostu – odbiorcy nie są zainteresowani tą konkretną usługą, treścią lub produktem. Wysoki współczynnik odrzuceń może oznaczać też problem z samą stroną – jej intuicyjnością, sposobem komunikacji, projektem czy ogólnym user experience.
Wynik jakości reklam, to w praktyce ocena systemu Google Ads dotycząca jakości konkretnych kampanii i kreacji. Jest to szacowana wartość reklam – doboru słów kluczowych, grupy docelowej ale też jakości strony, do której reklama prowadzi. Jest to oczywiście wynik szacunkowy, jednak warto mu się przyjrzeć, bo Google na podstawie zbieranych danych określa potencjalną skuteczność – trafność sprofilowania reklamy i przewidywany współczynnik klikalności. Co ważne, ten wynik nie jest uwzględniany (oficjalnie) w czasie aukcji do określenia miejsca reklamy w wynikach wyszukiwania lub innych miejscach w sieci reklamowej.
Każdy z tych wskaźników informuje o konkretnych elementach – problemach czy sukcesach w prowadzeniu kampanii reklamowych Google Ads.
Wszystkie te wskaźniki dają informacje, które pozwalają określić, czy konkretna kampania dobrze działa (czyli – pomagają określić jej skuteczność), czy jest dobrze sprofilowana (czyli czy trafia do odpowiednich odbiorców) oraz nad czym warto się skupić, żeby osiągnąć lepsze wyniki.