, 05.08.2019

Współczesny marketer, człowiek do zadań specjalnych

Marketing, obok branży IT, to najprężniej rozwijająca się gałąź biznesu. Zarówno firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, jak i duże korporacje, mają świadomość potrzeby inwestowania w marketing i promocję. Jack Trout, teoretyk i praktyk marketingu, powiedział kiedyś słowa będące credo każdego marketera: „wyróżnij się albo zgiń”. Marketing jest na tyle dynamiczną dziedziną, że wymaga dużego zaangażowania by być na bieżąco z trendami i nowinkami. Osoba, która pragnie pracować w tym zawodzie musi być otwarta na nowe, szybko przyswajać wiedzę oraz posiadać zdolności analityczne. Mnogość narzędzi, które wspierają pracę marketera, pozwala na automatyzację pracy, o ile wiemy jak z nich korzystać. W tym mogą pomóc szkolenia oferowane przez IT Media.

 

Komunikacja z wykorzystaniem video, czyli video marketing

Komunikacja z wykorzystaniem video, to obecnie najbardziej pożądany trend w marketingu. Giganci mediów społecznościowych – Facebook, Instagram, Linkedin, YouTube, kładą ogromny nacisk (i budżet!) na rozwój komunikacji video w swoich serwisach. Transmisje live, webinary, Insta stories to tylko niektóre z przykładów formatów video, które nowoczesna firma może wykorzystać w komunikacji ze swoimi klientami. Trudno nie wspomnieć o tym, że YouTube jest drugą największą wyszukiwarką na świecie, a użytkownicy tej platformy oglądają setki milionów godzin filmów. Co więcej, dla wielu marek YouTube stał się źródłem pozyskiwania klientów oraz platformą, na której można zarabiać realne pieniądze.

Dla marketera, video to także najskuteczniejszy i najlepszy nośnik emocji, a wiadomo, że stosunek do marki, bez wątpienia powiązany jest z emocjami jakie budzi w odbiorcy. Dla przykładu spójrzmy na fanów i antyfanów marki Apple, czy spot reklamowy Allegro, z uroczym staruszkiem, który uczy się języka angielskiego by móc porozmawiać z wnuczką. Dlatego też, jedną z podstawowych, a wkrótce pewnie i najważniejszych kompetencji współczesnego marketera będzie znajomość formatów video wraz z umiejętnością ich wykorzystania oraz optymalizacją i dystrybucją reklamową.

Sprawdź ofertę

 

Marketing narracyjny, opowiedz mi swoją historię  

„Jeden obraz jest więcej wart niż tysiąc słów” ta popularna chińska maksyma, z pewnością nie ma odniesienia w stosunku do storytellingu, czyli sztuki opowiadania angażujących historii. W XXI wieku chętnie korzystamy z marketingu narracyjnego, by angażować odbiorców. Dobry storytelling uwodzi osoby, którym opowiadamy historie, inspiruje, wzbudza zaufanie, zaszczepia pewną wizję świata naszej marki i produktu.

Człowiekiem, który do perfekcji opanował sztukę storytellingu był twórca marki Apple, charyzmatyczny Steve Jobs. Każda nowa premiera produktu sygnowanego logiem nadgryzionego jabłuszka była nie lada wydarzeniem w świecie marketingu i wśród fanów marki. Po dziś dzień premiery produktów tej marki są nie tylko wyczekiwane, ale i szeroko komentowane mimo, że konkurencyjność i innowacyjność produktów Apple nie jest już taka oczywista. Tak właśnie działa storytelling. Duże koncerny, takie jak Coca-Cola, Nike czy Lego dawno odkryły magię opowieści, bo nie tylko dzieci lubią słuchać angażujących historii. Warto posiadać te kompetencje.

 

A może content marketing?

Trudno w to uwierzyć ale ponad 1/3 firm w Polsce nie prowadzi żadnych działań związanych z content marketingiem, czyli tzw. marketingiem treści! Content marketing postrzegany jest jako zbędny i wymagający dużych nakładów finansowych oraz czasowych. Nic bardziej mylnego. Na rynku jest tak wiele bezpłatnych lub niedrogich narzędzi wspierających pracę specjalisty ds. contentu, że w zasadzie ogranicza nas tylko wyobraźnia lub… nieznajomość tematu. Na wyciagnięcie ręki mamy całą gamę narzędzi wspierających tworzenie, planowanie, dystrybucję oraz promocję contentu.

Poza procesem tworzenia, równie istotna jest umiejętność analizy i wyciągania wniosków z podejmowanych działań. Warto wiedzieć, czy to co robimy przynosi pożądane efekty. Dodatkowo warto posiadać chociażby podstawową wiedzę jak połączyć działania content marketingowe z SEO by poprzez swoją pracę wspierać pozycjonowanie. Rynek pracy potrzebuje marketerów, którzy sprawnie poruszają się w content marketingu. Dobre i wartościowe treści lubią nie tylko Twoi klienci, ale też wyszukiwarki J

Sprawdź szkolenie z Content marketingu

 

Internet jako źródło kryzysu dla marek

Internet stał się naturalnym źródłem komunikacji dla firm oraz marketerów. Coraz większą uwagę przykłada się do jakości komunikacji i podejmowanych działań promocyjnych, m.in. z wykorzystaniem oficjalnych kanałów w mediach społecznościowych. Jednak coraz więcej firm (słusznie i nie słusznie) pada ofiarą większych i mniejszych kryzysów, które mają swój początek właśnie w social media. Do stracenia mamy dużo: wizerunek, dobrą opinię, a nawet poważne pieniądze, których utrata może zachwiać kondycją finansową naszego biznesu. Warto poznać mechanizmy i sposoby reagowania nie tylko na hejt, ale także na negatywne opinie czy ataki personalne, a tych w sieci nie brakuje.

Marketing i promocja są ściśle ze sobą powiązane. Dobry marketer powinien umieć wyczuć okazję, by pochwalić się swoją pracą także na zewnątrz. Umiejętność kontaktów z prasą czy portalami, może się bardzo przydać zwłaszcza gdy pojawi się okazja do pochwalenia się nowym raportem, e-bookiem czy sukcesem firmy. Dobrze napisana informacja prasowa czy umiejętność (chociażby podstawowa) wystąpienia publicznego lub wypowiedzi przed obiektywem kamery to kompetencje, które mogą się przydać w pracy marketera.

Współczesny marketer to człowiek orkiestra, który musi być na bieżąco z nowinkami. To zawód, który wymaga nieustannej nauki i podnoszenia kompetencji. Jeżeli lubisz dynamiczne środowisko pracy, zawód marketera z pewnością przypadnie Ci do gustu.