Co to jest Facebook Ads?

Facebook Ads, czyli reklamy na Facebooku i nie tylko: system reklamowy, dzięki któremu dotrzesz do tysięcy ludzi (skutecznie)

Facebook to obecnie największy portal społecznościowy na świecie. Reklamy w tej sieci społecznościowej mogą dotrzeć do każdego z ponad trzech miliardów użytkowników, którzy korzystają z samego Facebooka, Instagrama czy Messengera. W Polsce z Facebooka korzysta prawie 20 milionów osób – i to jest grupa odbiorców, obok której nie można przejść obojętnie. Jednak jak w przypadku innych systemów reklamowych – samo stworzenie reklamy i określenie budżetu nie jest gwarancją sukcesu. Żeby lepiej zrozumieć jak prowadzić skuteczne kampanie reklamowe na Facebooku warto dowiedzieć się co to jest Facebook Ads, jak działa ten system reklamowy oraz kiedy warto z niego korzystać (a kiedy: nie). A przede wszystkim: czy potrzebne są szkolenia z Facebook Ads i co faktycznie dają?

Jak działa Facebook Ads?

Reklamy na Facebooku, nazywane też Facebook Ads, to system reklamowy stworzony z myślą o prowadzeniu kampanii w serwisach społecznościowych należących do Facebooka.

Do prowadzenia kampanii powstało specjalne narzędzie: Manager Reklam (Facebook Ads Manager). To narzędzie pozwala na precyzyjne profilowanie odbiorców, zarządzanie budżetem oraz tworzenie wielu rodzajów kreacji reklamowych. Reklamy stworzone w tym narzędziu mogą wyświetlać się w serwisach należących do Facebooka: samym Facebooku, Instagramie czy Messengerze. Sam system reklamowy działa na zasadzie aukcji reklamowych – jest to element algorytmu reklamowego, dzięki któremu odbiorcy widzą reklamy, za które ich nadawcy są skłonni zapłacić najwięcej.

Jednak nie tylko cena się liczy – algorytm ocenia również prawdopodobieństwo wejścia tej konkretnej osoby w interakcję z reklamą (i osiągnięcie celu założonego przez reklamodawcę) oraz jakość reklamy (w tym – dostosowanie jej do potrzeb i preferencji konkretnego odbiorcy). Między innymi dlatego ważna jest optymalizacja jakości reklam na Facebooku – jest ona jednym z elementów, które pozwalają zmniejszyć koszt osiąganego celu.

Same reklamy mogą wyświetlać się w serwisach w sieci reklamowej Facebooka w różny sposób: posty, grafiki, filmy, „karuzele” (kilka kafelków), itp.
Wszystko zależy od tego, jaką reklamę chcesz stworzyć i do jakiej grupy odbiorców chcesz dotrzeć.

Czy warto prowadzić kampanie reklamowe na Facebooku?

Największą zaletą Facebooka jest zasięg i ilość odbiorców, do których możesz trafić przy pomocy reklam w tym serwisie. Połowa Polaków korzysta z tego serwisu, a co ważne z perspektywy marek – jest to grupa, która jest w większości aktywna zawodowo (tak, użytkownicy Facebooka to w zdecydowanej większości osoby dorosłe lub takie, które dorosły z aktywnym kontem w tym serwisie).

W przeciwieństwie do innych serwisów społecznościowych – na Facebooku są osoby, które mogą kupować, bo pracują i mogą sobie często pozwolić na różne usługi lub produkty. To dwie najważniejsze zalety reklamowania się na Facebooku. Ale jest ich znacznie więcej.

Na pewno ogromną zaletą są możliwości profilowania, które oferuje samo narzędzie reklamowe. Pozwala ono na precyzyjne kierowanie i dostosowywanie reklam do konkretnych użytkowników; możesz określić oczekiwane zachowania, preferencje zakupowe, lokalizację czy po prostu dostosować kreacje do konkretnych grup docelowych i ich aktywności. A to tylko wierzchołek góry lodowej możliwości, które daje Manager Reklam na Facebooku.

Oczywiście – dokładne mierzenie efektywności działań czy możliwość tworzenia reklam „podążających” w sieci reklamowej Facebooka to kolejne drobne rzeczy, które przemawiają za prowadzeniem kampanii w tym serwisie.

Sam Facebook udostępnia kilkanaście do kilkudziesięciu sposobów wyświetlania reklam w różnych miejscach – od oczywistych, takich jak posty na osi czasu, przez wiadomości błyskawiczne aż do reklam na Messengerze. Bardzo ważne przy tym jest samo korzystanie z Facebooka.

Wielu aktywnych użytkowników korzysta z niego przy pomocy aplikacji na telefonie – w sklepie Google Play (dedykowanym urządzeniom korzystającym z Androida) pobrano ją ponad 5 miliardów razy. Oznacza to, że na różnych urządzeniach zainstalowanych jest aplikacja, która pozwala na wyświetlanie reklam – na przykład Twoich lub Twojej firmy. Nie działa na nią (zazwyczaj) żadnego rodzaju oprogramowanie blokujące reklamy – jak w przypadku wyników wyszukiwania na komputerach i coraz częściej na telefonach.

Dodatkowo od lat widać silny nacisk Facebooka na komercjalizację usług i tworzenie grup, które łączą osoby zainteresowane jakimiś tematami – oznacza to, że dotarcie do odbiorców przy pomocy reklam jest znacznie łatwiejsze niż przy pomocy prowadzonego organicznie profilu w tym serwisie.

Jak mierzyć skuteczność kampanii na swojej stronie?

W większości przypadków ruch z reklam na Facebooku jest kierowany na zewnątrz – czy to na stronę internetową czy do sklepu internetowego.
Oznacza to, że po wejściu na stronę warto również śledzić odbiorców i ich zachowania.

Poza standardowymi kodami śledzącymi typowych narzędzi stron internetowych (Google Analytics czy Google Tag Manager), warto dodać na stronie Piksel Facebooka

.

Sam Piksel to w krótki skrypt, który pozwala mierzyć skuteczność prowadzonych kampanii na Facebooku, których finał jest już poza nim. Sama konfiguracja Piksela Facebooka jest prosta i przy jego pomocy masz możliwość śledzenia standardowych i niestandardowych zachowań użytkowników na stornie. Zebrane dane pozwalają ocenić lepiej skuteczność prowadzonych działań, a przez to – tworzyć jeszcze skuteczniejsze kampanie.
Lub… prowadzić remarketing.

Reklamy i remarketing na Facebooku, czyli jak utrzymać kontakt klientów z Twoją marką

Możliwości remarketingu na Facebooku są tak duże jak w przypadku tworzenia nowych kreacji reklamowych, sprofilowanych pod nowych odbiorców.
Pamiętaj, że śledzenie klientów, którzy weszli w kontakt z Twoją marką lub produktem to jedna z najskuteczniejszych strategii marketingowych. Poza stwarzaniem okazji do podjęcia decyzji zakupowej, takie podejście buduje też świadomość marki.

Właśnie dlatego kampanie remarketingowe są tak ważne w osiąganiu celów sprzedażowych. Pozwalają one odzyskać potencjalnych klientów, którzy weszli w kontakt z marką, ale nie podjęli żadnego oczekiwanego działania (zakup, itp.) – „śledzące” ich reklamy przypominają o rzeczach, które ta konkretna osoba widziała czy o marce, którą pominęła. Stwarza to nowe szanse na zdobycie nowych klientów oraz buduje świadomość marki.

Dzięki remarketingowi możesz też tworzyć kampanie skrojone z myślą o potrzebach konkretnych użytkowników – jeśli nie trafili na to, czego szukali, możesz tworzyć reklamy dedykowane ich realnym potrzebom, a nie temu, co znaleźli – między innymi na podstawie profilowania udostępnianego przez Managera Reklam.

 

Tworzenie reklam na Facebooku

Sam Facebook podpowiada, jakie są najważniejsze obszary tworzenia skutecznych reklam i kampanii reklamowych w tym serwisie i całej sieci reklamowej. Reklamy możesz tworzyć zarówno z poziomu strony na Facebooku (kiedyś nazywanej „fanpagem”) lub Managera Reklam.

Więc na początku, gdy masz już Managera Firmy i konto reklamowe – możesz stworzyć swoją pierwszą reklamę. Możesz zrobić to z poziomu strony firmy (czyli fanpage’a) – klikasz wtedy w „promuj post” i możesz w prosty sposób stworzyć swoją reklamę. Możliwości profilowania w tej sytuacji są nieco mniejsze, ale pozwalają na szybkie podbicie zasięgów opublikowanych postów, a e efekcie – dotarcie do nowych, określonych w formularzu odbiorców. Tworząc taką reklamę określasz grupę, jej lokalizację, zainteresowania oraz budżet i czas wyświetlania.

Jednak jeśli chcesz stworzyć kampanię reklamową lub lepiej dostosować reklamę do swoich potrzeb – koniecznie zacznij korzystać z Managera Reklam na Facebooku. Możesz w nim wybrać:

cel prowadzonej kampanii(na przykład zasięg, polubienia profilu, kliknięcia);
grupę odbiorców (na podstawie lokalizacji, zainteresowań, preferencji zakupowych, statusu w związku, wydarzeń w życiu i wielu, wielu więcej czynników);
budżet i czas emisji tej konkretnej kampanii (który możesz ustawić jako dzienny lub całkowity);
format reklamy oraz miejsca, w których Twoja kampania będzie się wyświetlała – możliwości masz wiele, a każda z nich oferuje inny potencjał konwersji.

 

Po stworzeniu takiej reklamy możesz złożyć zamówienie, a potem – mierzyć skuteczność reklam i je optymalizować. Pamiętaj, że istnieje sporo wytycznych odnośnie tworzenia reklam: na obrazach nie powinno być za wiele tekstu, sama treść reklamy powinna być zgodna z polityką Facebooka, itp.

Ważne są też kryteria jakościowe kampanii – po kilku(nastu) godzinach emisji algorytm reklamowy oceni, jak ta konkretna reklama jest dostosowana do grupy odbiorców, do której ją kierujesz. Im wyższa ocena – tym lepiej.

Uruchomienie kilku kampanii pozwoli Ci lepiej zrozumieć odbiorców, a w perspektywie – lepiej dostosować konkretne kreacje i konkretne reklamy do potrzeb odbiorców.

Kiedy nie sprawdza się Facebook Ads?

Reklamy na Facebooku, podobnie jak w innych sieciach reklamowych, mają swoje ograniczenia – i to całkiem poważne. Najważniejszym z nich jest po prostu możliwość dotarcia do ludzi, na których uwadze Ci zależy.

Podobnie jak w przypadku Google Ads – wiele osób może po prostu nie korzystać z tego serwisu społecznościowego. Oznacza to, że możesz do nich zwyczajnie nie trafić.

Również wiele produktów i usług nie sprawdza się jako reklama na Facebooku – po prostu osoby zajmujące się niektórymi rzeczami profesjonalnie łatwiej przekonać do konwersji w innych miejscach. Wtedy bardzo dobrze mogą się sprawdzić Google Ads, dzięki którym możesz dotrzeć do osób, które nie są zbyt często (lub – w ogóle) na Facebooku.

Oczywiście – jeśli podchodzisz do Facebooka jako narzędzia remarketingu, to musisz się liczyć z tym, że reklamy w tym serwisie mogą pomóc w budowaniu marki, a niekoniecznie budowaniu konwersji. Każde tego typu działanie może przynieść pozytywne efekty, jednak nie spodziewaj się wybitnej konwersji.

Nie zmienia to faktu, że dostosowanie komunikacji do Facebooka i jego użytkowników – nawet tych samych, do których chcesz dotrzeć za pomocą innych mediów reklamowych – może dać pozytywne efekty długo- i krótkoterminowe.

 

Jak prowadzić skuteczne kampanie reklamowe w Menedżerze reklam?

Jak wspomnieliśmy na początku – samo stworzenie reklamy i przeznaczenie na nią znacznego budżetu nie oznacza sukcesu. Może być wręcz przeciwnie. Kluczowe jest zrozumienie tego jak działa nie tylko sam system reklamowy (oraz jakie możliwości daje), ale przede wszystkim – jak wykorzystać jego możliwości do osiągnięcia celów.

Dlatego ważne są szkolenia – zwłaszcza z doświadczonymi praktykami, którzy na Facebooku dosłownie zjedli zęby. W internecie nie brakuje darmowych szkoleń z reklam na Facebooku, a wiele agencji reklamowych czy firm szkoleniowych chętnie udostępnia różnego rodzaju poradniki jak zacząć prowadzić kampanie na Facebooku.

Jednak – o ile na początek taka wiedza może wystarczyć – to w pewnym momencie nawet najzdolniejszy specjalista natrafi na ścianę. Ścianę braku wiedzy praktycznej. Przeklikiwanie się przez Managera Firmy czy Managera Reklam na Facebooku owszem – daje wiedzę, ale najbardziej smakowite sposoby na dotarcie do klientów można zdobyć dopiero na szkoleniach.

Oczywiście można wielu rzeczy nauczyć się samodzielnie, ale to jest koszt czasu, który lepiej przeznaczyć na szkolenie. I to często takich prowadzonych osobiście, przez wiele godzin.

Same szkolenia z prowadzenia kampanii na Facebooku mają najczęściej formę warsztatów – jest część wykładowa, wprowadzenie w najważniejsze punkty programu i…Dużo wiedzy praktycznej. Bardzo dużo.

Wykorzystanie kodów pocztowych do targetowania reklam, trafianie do odbiorców konkurencji czy drobne tricki, które pozwalają zmniejszyć koszt dotarcia do tego idealnego klienta – między innymi takich rzeczy dowiesz się podczas szkolenia z reklam na Facebooku organizowanych przez Akademię IT Media.

Nasi szkoleniowcy przeprowadzą Cię przez najważniejsze elementy systemu reklamowego Facebooka i pokażą Ci jak wykorzystać w pełni potencjał tego narzędzia. Jak optymalizować kampanie, lepiej wykorzystywać budżety czy tworzyć skuteczniejsze kampanie, dostosowane do konkretnych mediów wyświetlania. To wszystko w zrozumiały sposób, z konkretnymi przykładami i bez pustych frazesów.

Szkolenie Facebook w Akademii IT Media

szkolenie facebook