Content marketing (po polsku – marketing treści) to działania marketingowe skupione na pozyskiwaniu nowych klientów przy pomocy wartościowych treści na tematy powiązane z obszarem oferowanych produktów lub usług – głównie w kanałach internetowych, ale nie tylko. Wśród głównych narzędzi content marketingu wymienia się:
- artykuły blogowe,
- poradniki,
- wideoporadniki,
- szkolenia online,
- publikacje drukowane,
- programy telewizyjne i inne materiały wideo,
- i wiele więcej.
Tym co odróżnia content marketing od innych działań marketingowych opartych o treść jest skupienie na wartości oferowanej odbiorcy (wiedzy, poradom) oraz zdobywanie go informacjami potwierdzającymi kompetencje dostawcy treści.
Content marketing powinien skupiać się na wartościowych informacjach, których szuka odbiorca, a nie na samym procesie przekuwania odbiorców w klientów. Oznacza to, że rola content marketingu w typowym lejku sprzedażowym jest inna niż kanałów typu CPC czy reklama outdoorowa.
Może on spełniać swoją rolę zarówno na samym skraju lejka – docierać do klientów zupełnie nieznających marki, przez osoby w środku lejka – na przykład przez dodatkowe materiały i treści dedykowane zaangażowanym odbiorcom. Takie podejście do komunikacji za pomocą treści przekłada się również na tworzenie relacji z klientem, a nie na doraźne i krótkotrwałe efekty działań w obszarze marketingu.
Warto też wspomnieć, że termin content marketing zaczął się pojawiać pod koniec lat 90. XX wieku w USA. Chociaż sam termin content marketing jest zjawiskiem dosyć nowym, to praktyki związane z tym rodzajem strategii marketingowej pojawiały się już w przeszłości w mediach drukowanych.
Począwszy od poradników czy broszur tłumaczących w przystępny i interesujący sposób działanie innowacyjnych produktów, przez różnego rodzaju audycje radiowe, które poza rozrywką dostarczały też (przy pomocy subtelnych wzmianek) informacji o marce i możliwościach jej produktów, aż do obszernych tekstów poradnikowych, w których specjaliści dzielą się swoją wiedzą, a w efekcie – pozyskują klientów.
W bardzo dużym skrócie – content marketing polega na dostarczeniu potencjalnemu klientowi treści, która dowodzi, że jej twórca (lub stojący za nim podmiot) jest specjalistą, a w efekcie – można mu zaufać. Efektem takiego zaufania jest oczywiście konwersja.