Wideomarketing: od czego zacząć ?

Wideomarketing: od czego zacząć?

Cisco – światowy lider w zakresie IT i sieci – szacuje, że w 2022 roku treści wideo będą stanowiły 82% ruchu w internecie. Jeśli dodać do tego fakt, że ponad 80% firm chwali się wyższym ROI (zwrot z inwestycji) wideomarketingu – nie ma co się dziwić, że ta forma dotarcia do klientów cieszy się popularnością. W związku z tym dowiedzmy się czym jest wideomarketing: od czego zacząć i dlaczego warto w niego inwestować?

Wielu właścicielom firm kojarzy się on z modnym terminem, którego używają agencje reklamowe, żeby przekonać do zwiększenia budżetu reklamowego. Podobnie jak content marketing kilka lat temu, tak teraz to wideomarketing jest „tym, co muszą robić wszyscy, żeby dotrzeć do przyszłych klientów”. Bo wysoki poziom zwrotu inwestycji (ROI), dobra konwersja, wszyscy to robią, a na pewno konkurencja i warto to robić. Tylko… po co?

Obecnie content marketing wyewoluował i przestał być wyłącznie spłycany do „prowadź bloga, przyciągnij klientów” – pojawia się wiele wartościowych treści i projektów. Podobnie już niedługo będzie z wideomarketingiem, który chociaż ma posmak trendu, może bardzo przydać się zarówno do zdobywania nowych klientów, jak i do… pojawienia się wyżej w wynikach wyszukiwania. Jednak – co zrobić, żeby docierać skutecznie do klientów przy pomocy wideo? I czy warto dzielić się swoją wiedzą tylko po to, żeby… zdobyć nowych klientów?

Czym jest Wideomarketing?

Wideomarketing jest jedną ze strategii marketingu internetowego (marketingu digitalowego). Opiera się o tworzenie treści wideo (filmów, webinarów, poradników, list), które sprzyjają budowaniu wizerunku marki i zwiększaniu zaufania wśród potencjalnych klientów. Co więcej, dzięki wideomarketingowi firma może dzielić się wiedzą, pracując w ten sposób na zdobycie pozycji eksperta w danej dziedzinie oraz przy okazji podkreślać jakość oferowanych produktów lub usług.

Wideomarketing plasuje się w obszarze BTL (ang. below the line), czyli działań reklamowych skierowanych do indywidualnego odbiorcy. Rozwiązania związane z wideomarketingiem odróżniają się od typowych materiałów reklamowych, tym że są mniej sprzedażowe. Przekaz kształtowany jest tak, by był odpowiedzią na często zadawane pytania lub problemy odbiorców, bądź wypracował pewną więź z widzami. Przykładem może być kampania wideo zrealizowana przez OLX z końca 2019 roku – “A co gdyby?” – prezentująca konkretne historie bohaterów, z którymi odbiorcy mogli się utożsamić.

 

Wśród kluczowych form wideomarketingu warto wymienić:

  • poradniki;
  • streszczenia innych materiałów;
  •  dłuższe opowieści wideo;
  • filmy instruktażowe i webinary;
  • dema produktów (skupione wyłącznie na cechach i wyjątkowych rozwiązaniach);
  •  case study (studia przypadków).
Video_marketing

Od czego zacząć pracę z wideomarketingiem?

Podobnie jak z innymi działaniami marketingowymi, tak samo w przypadku wideo trzeba sobie zadać jedno, bardzo ważne pytanie. Kim jest mój klient? To pytanie często jest pomijane przy przepychaniu pomysłu na wideomarketing, ale odpowiedź jest ważniejsza, niż same działania. A na pewno – powinna być udzielona wcześniej, niż powstanie pierwszy materiał wideo. Bo po co przepalać budżety, skoro nie wiemy pod jakiego klienta mamy stworzyć przekaz? Stworzenie persony (czyli: potencjalnego odbiorcy) pozwala lepiej zrozumieć potrzeby przedstawicieli tej konkretnej grupy, a do tego – tworzyć treści lepiej dopasowane do ich potrzeb.

W następnym kroku trzeba się zastanowić o czym będziemy komunikować. Przekaz powinien odpowiadać na potrzeby wybranej grupy docelowej. Powinien ich zainteresować. Dobry przekaz będzie tym co chcą usłyszeć nasi potencjalni klienci. Dlatego warto dłużej się zastanowić co może ich zainteresować.

Podstawą dobrze realizowanej strategii wideomarketingowej jest przede wszystkim określenie właściwej grupy docelowej, celów, jakie chcemy osiągnąć oraz systematyczna analiza wdrażanych działań i ich optymalizacja. Dobra strategia oraz regularność prowadzonych działań zbliża nas do osiągnięcia dobrego jakościowo wideomarketingu.

Zestaw startowy do “robienia” wideomarketingu

  • program do edycji wideo – niezależnie od tego, czy robisz wideoeseje bazujące na konkretnych grafikach, czy montujesz film nagrany telefonem lub kamerą – potrzebujesz programu, w którym to złożysz w jedną całość i wyeksportujesz (np. Premiere Pro, After Effects);
  • komputer z zapasem mocy obliczeniowej – renderowanie dłuższych filmów w rozdzielczości HD może zużywać bardzo szybko duże ilości zasobów;
  • kamera – może to być niedroga lustrzanka z opcją nagrywania wideo lub… telefon – dzisiaj to właśnie telefony sprawdzają się doskonale jako narzędzia do tworzenia filmów, nawet profesjonalnych; na początek aparat w telefonie wystarczy do większości zastosowań;
  • dogodne miejsce do nagrań i oświetlenie – to właśnie oświetlenie potrafi doskonale zrobić robotę;
  • przyzwoity mikrofon – dźwięk w filmach jest KLUCZOWY; na rynku jest masa mikrofonów USB, które wystarczą do większości amatorskich zastosowań i nie tylko

Pamiętaj: wszystko zależy od tego, jakiego rodzaju wideomarketing chcesz robić. Jeśli to ma być prezentacja konkretnych realizacji (case study), to bez dobrej jakości obrazu i montażu nie ruszysz. Chcesz robić webinary – zainwestuj w przyzwoity mikrofon i postaraj się wytłumić pomieszczenie, w którym chcesz nagrywać (i zadbaj o mocny komputer). W zależności od skali możesz potrzebować statywu lub niekiedy – drona z kamerą. Zobacz, jak zrobiła to grupa Trakcja.

Jeśli tworzysz film instruktażowy, to… wystarczy telefon i czasem mikrofon. Jest wielu twórców, którzy sprzedają swoje umiejętności pokazując to, co zrobili i jak zrobili. Na przykład Mario Budowlaniec – przy pomocy prostych narzędzi (wcześniej telefonu, teraz trochę lepszej kamery) robi filmy o tym, jak położyć płytki. Czasem dogra jakiś voiceover (podłoży głos do obrazu – a w takich przypadkach jakość dźwięku jest wręcz kluczowa; obraz może być średniej jakości, ale jeśli odbiorcy nie rozumieją, co ten konkretny człowiek mówi, to wyłączą film) i tworzy filmy, dzięki którym zbudował swoją pozycję jako specjalista, który realnie zdobywa nowe zlecenia (które zdobył dzięki filmom, takim jak ten – “Remont łazienek – układanie płytek w toalecie i łazience”).

Możesz też robić prostsze rzeczy, takie jak wideoeseje, które pokazują Twoją wiedzę (pamiętaj: dzielenie się wiedzą pomaga dobywać nowych klientów, którzy są skłonni zapłacić za Twoje usługi). Na YouTube znajdziesz dziesiątki wideoesejów – zrobionych niedużym nakładem czasu i pracy, a zarazem – bardzo ciekawych. Z kolei przygotowanie filmów promocyjnych też nie musi być trudne – warto podpatrywać jak to robią inni i spróbować samodzielnie.

Czy zawsze potrzebne są duże budżety?

Nie, budżet nie zawsze musi być duży, chociaż warto zarezerwować więcej czasu na opanowanie podstaw wideomarketingu. Tak: to może być czaso- i pracochłonne. Na szczęście na rynku są dostępne dziesiątki, jeśli nie setki darmowych, tanich i profesjonalnych programów do obróbki wideo. Podobnie jest z dźwiękiem – dostępne są darmowe jak i profesjonalne programy, dzięki którym dźwięk w filmie będzie naprawdę dobry (co jest ABSOLUTNIE KLUCZOWE).

money_videomarketing

Kluczowe platformy do wideomarketingu

Chociaż YouTube jest największą platformą do udostępniania treści wideo, nie brakuje innych serwisów, które na to pozwalają. Facebook, Instagram i Twitter są serwisami, które każdego dnia przyciągają więcej uwagi odbiorców. Ba – Mark Zukerberg stwierdził, że niedługo Facebook stanie się wiodącą platformą wideo na świecie.

Patrząc po tym, jak te trzy platformy podchodzą do wideo (a wyraźnie je faworyzują jeśli chodzi o zasięgi organiczne i docieranie do odbiorców), to nie ma co się dziwić, że wideomarketing jest dobrym kierunkiem. Nawet najnowsze platformy (TikTok, Snapchat) skupiają się niemal wyłącznie na wideo, a możliwości reklamowania się w nich również faworyzują wyraźnie treści wideo.

Chociaż można narzekać, że to „portale dla millenialsów”, to jedno jest pewne: jest tam wielu potencjalnych odbiorców wielu usług. Właśnie dlatego musisz zawsze pamiętać o tym, do kogo chcesz trafić z konkretnym materiałem. I dostosować do tych osób format oraz miejsce publikacji.

Kluczowe-platformy-do-wideomarketingu

Zacznij rozwijać swoje umiejętności w wideo marketingu

Szkolenie_Social_Media_obrazek_wyrozniajacy (1)
Kurs Adobe Photoshop - Podstawowy
szkolenie_social_media_obrazek_wyrozniajacy
Szkolenie Social media - wizerunek marki i budowanie społeczności
szkolenie_premiere_pro_modul_i_obrazek_wyrozniajacy_286x172
Kurs Adobe Premiere Pro : Montaż filmowy

Kursy i szkolenia

Produkt dodany do koszyka

×