Najpopularniejsze systemy zarządzania treścią
Ciężko nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że aktualnie najpopularniejszym CMS jest WordPress. Przy porównaniu z innymi systemami zarządzania treścią okazuje się jednak, że wybór najlepszego rozwiązania wcale nie jest oczywisty. Który CMS wybrać? Czy WordPress jest idealny?
Choć systemy CMS do niedawna kojarzyły się głównie z blogami, dziś ich wykorzystanie jest znacznie szersze. Przy ich użyciu buduje się zaawansowane strony internetowe, portale informacyjne i witryny firmowe. Systemy CMS są idealne do prowadzenia blogów, małych sklepów czy publikowania swoich wizytówek, np. za pomocą landing pages.
Do trzech najpopularniejszych systemów zarządzania treścią należą WordPress, Joomla i Drupal, które łącznie pokrywają aż 71% rynku CMS. Jak wyglądają szczegółowe statystyki według raportu W3Techs?
– Niemal co trzecia strona na świecie zbudowana jest na WordPressie, a w rynku CMS ma on około 60% udziałów.
– Joomla pokrywa 6,3% rynku CMS, natomiast biorąc pod uwagę wszystkie strony w internecie, obsługuje ich 3,1%.
– Popularność platformy Drupal wśród stron opartych o CMS wynosi 3,6%, a w całym internecie – 2%. Co ciekawe, gdy weźmiemy pod uwagę tylko największe serwisy stworzone w oparciu o CMS, Drupal wyprzedza Joomlę.
Który CMS wybrać? Porównanie
1. Koszty utrzymania strony
Wszystkie z wymienionych platform mają licencję open source i są darmowe. Oczywiście to, że skorzystamy z darmowego CMS nie oznacza, że za utrzymanie naszej strony nie zapłacimy nic (doliczamy serwer, hosting i domenę).
Wśród dodatkowych kosztów przy korzystaniu z WordPressa można wymienić głównie płatne wtyczki, szablony i rozszerzenia. Choć platforma oferuje wystarczający wybór darmowych rozwiązań, warto rozważyć zainwestowanie w dodatkowe narzędzia, jak na przykład WooCommerce dla branży handlu internetowego. Sam produkt jest darmowy, ale posiada wiele ciekawych, płatnych dodatków, które dla wielu właścicieli sklepów będą warte swojej ceny.
W przypadku Joomli koszty dodatkowych szablonów czy rozszerzeń są na podobnym poziomie. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę oferowane wsparcie techniczne, ceny zaczynają się różnić. Joomla, jako mniej popularna i nieco bardziej skomplikowana platforma, może wymagać częstszych interwencji specjalisty.
Technicznie rzecz biorąc Drupal jest „najlżejszym” spośród kandydatów, co pozytywnie przekłada się na koszty utrzymania serwera. Tak jak konkurencja, również oferuje płatne, dodatkowe szablony. Licząc koszty warto wziąć pod uwagę, że ta platforma jest polecana raczej dla osób, które w programowaniu nie są kompletnie zielone – dla laików jego obsługa może być bardzo kosztowna.
2. Łatwość obsługi
Który CMS jest najprostszy w obsłudze? Nie bez powodu to właśnie WordPress jest najpopularniejszym systemem CMS. Sama jego instalacja szacowana jest na 5 minut, podczas gdy konkurencji zajmuje to dwa razy dłużej. Wśród zalet obsługi WordPressa znajdują się jeszcze: relatywnie łatwa konfiguracja hostingu, intuicyjny interfejs, proste dodawanie treści i przede wszystkim – możliwość projektowania strony za pomocą przesuwania gotowych bloków, a nie pisania kodu.
Joomla nie powinna sprawić problemu osobom technicznym, ale jest bardziej zaawansowanym systemem niż WordPress. Najciężej pod tym względem wypada jednak Drupal, który jest bardzo rozbudowanym systemem. Do jego obsługi (czy choćby aktualizacji) wymagana jest przynajmniej minimalna znajomość PHP lub pokrewnych języków programowania oraz HTML.
3. Wsparcie techniczne, wydajność, bezpieczeństwo
Pod kątem wsparcia technicznego, WordPress pozostawia konkurencję daleko z tyłu. Popularność systemu ma swoje odzwierciedlenie w licznych forach, grupach i oczywiście materiałach do nauki, m.in. kursach organizowanych przez szkoły programowania.
Istotnym aspektem systemów CMS jest wydajność, która przekłada się na wrażenia użytkowników strony i indeksowanie. Wolno ładująca się strona nie będzie pozytywnie odebrana ani przez czytelników (zwłaszcza korzystających z wersji mobilnych), ani wyszukiwarki. Pod tym względem najgorzej wypada WordPress, choć przy odpowiednio skonfigurowanych elementach czas ładowania nadal powinien mieścić się w normach.
Pod względem szybkości lepiej wypada Joomla, a najlepiej – Drupal, którego użytkowanie powoduje bardzo niskie obciążenie serwera. To właśnie z tego powodu jest tak chętnie wybierany podczas tworzenia dużych serwisów internetowych, które obsługują wielu użytkowników naraz.
WordPress jest dość często krytykowany ze względu na wątpliwe bezpieczeństwo. Nie wiadomo tylko czy przez swoje niegdyś średniej jakości zabezpieczenia, czy przez dużą popularność – w końcu tak wiele stron opartych o jeden system to łatwiejszy cel do ataków. Choć do niedawna pod tym względem WordPress nie budził pełnego zaufania, jego najnowsza wersja została oceniona pozytywnie. Niemniej wśród systemów zarządzania treścią to Drupal wyróżnia się najwyższym bezpieczeństwem.
4. Pozycjonowanie
SEO to jedna z najważniejszych kwestii dla każdego właściciela strony. Choć Google nie faworyzuje żadnego z omawianych systemów, warto przyjrzeć się narzędziom korzystnie wpływającym na pozycjonowanie, które oferuje nasz CMS. Bezkonkurencyjny okazuje się WordPress, który wspiera nasze strony od momentu tworzenia wartościowych treści, aż po zaawansowane narzędzia umożliwiające optymalizację i w pełni responsywne, przyjazne wyszukiwarkom motywy.
Podsumowanie
Wybierając idealny CMS warto dostosować stopień zaawansowania systemu do potrzeb. Statystyki popularności poszczególnych systemów mówią same za siebie – na rynku nadal bezkonkurencyjny pozostaje WordPress i nic nie wskazuje, by miało się to zmienić. To najszybciej rozwijający się CMS ostatnich 8 lat, o który oparte są m.in. takie strony jak The New York Times, CNN czy Forbes, a fraza WordPress jest wpisywana w Google aż 2,7 mln razy w ciągu miesiąca!
Warto zainteresować się WordPressem nie tylko pod kątem tworzenia własnej strony, ale również nauki – ogromna popularność platformy przełożyła się na rynek pracy. Coraz częściej spotyka się atrakcyjne oferty dla developerów budujących strony w oparciu o ten CMS, a specyfika technologii i jej przyszłościowość sprawiają, że warto zainwestować swój czas w naukę tworzenia własnych motywów i zarządzania witrynami.