Jak stworzyć
stronę internetową?

Jak zrobić stronę internetową – przewodnik dla początkujących

Cyfrowa transformacja trwa – coraz więcej osób część swojego życia spędza online. Coraz więcej dostawców oferuje narzędzia, dzięki którym możesz zwrócić na siebie uwagę odbiorców i wejść z nimi w interakcję. Szeroka oferta darmowych i płatnych rozwiązań pozwala skonstruować odpowiednią strategię marketingową i dotrzeć do wybranej grupy docelowej.

Różnorodność proponowanych rozwiązań potrafi jednak przyprawić o zawrót głowy każdego, kto rozpoczyna przygodę z prezentowaniem treści. Pracownicy wielu branż, przedsiębiorcy, ale i osoby prywatne chcące promować pewne idee stają wobec tych samych pytań. Jak zaistnieć w sieci? Jak skutecznie przekazać innym własne pomysły, zaprosić do wymiany myśli? Jaką strategię przyjąć, by sprzedać swój produkt lub usługę?

Jeśli stawiasz w sieci pierwsze marketingowe kroki, do tych pytań dochodzi wiele innych. Jakie narzędzia dobrać? W jaki sposób tworzyć treści? Gdzie najlepiej się promować? I czy rzeczywiście trzeba zaistnieć w przestrzeni wirtualnej, by osiągnąć założone cele zawodowe czy promocyjne?

Jedną nogą w sieci

Biorąc pod uwagę statystyki, promowanie siebie jako marki lub własnego biznesu w sieci wydaje się być koniecznością. Według danych GUS w 2019 roku prawie 87% gospodarstw domowych miało dostęp do internetu (w porównaniu do nieco ponad 63% w 2010 roku). Wśród prawie 30 milionów osób w wieku 16-74 korzystało z niego ponad 2/3. To znaczy, że wśród tych ponad 22 milionów ludzi są odbiorcy z Twojej grupy docelowej.

Przedsiębiorcy starają się iść za preferencjami odbiorców. Według GUS, w 2019 roku ponad 70% przedsiębiorstw (pow. 10 zatrudnionych osób) posiadało własną stronę internetową, a prawie 37% było obecnych w mediach społecznościowych. Co ciekawe, w 2013 roku tylko nieco ponad 19 % firm stawiało na obecność w social media. To pokazuje, że nie wystarczy dobra firma czy dobra oferta. Szukanie odbiorcy stało się ważnym elementem strategii, a szukanie w sieci i wychodzenie naprzeciw potrzebom cyfrowego odbiorcy – jej nieodłącznym elementem.

Tym bardziej, że przeglądając wyniki innych badań dostępnych w sieci można dostrzec, że coraz więcej czasu spędzamy w sieci i coraz częściej szukamy tam informacji. Dostęp do sieci zmienia nasze nawyki w różnych obszarach. Internet przestaje być ziemią nieznaną; coraz częściej świat wirtualny miesza się z tym rzeczywistym. To sprawia, że prowadząc jakiekolwiek działania promocyjne w wielu przypadkach jedną nogą po prostu trzeba być w sieci

Rozwiązania szyte na miarę

Na samym początku rozważań dotyczących posiadania swojego zakątka w sieci warto sobie zadać ważne pytanie – czy rzeczywiście potrzebuję strony? Do jakich celów ma mi służyć? Jaki efekt chcę osiągnąć, jakie korzyści ma mi dać moja pierwsza strona www?

Może się okazać, że inne narzędzie zdecydowanie lepiej odpowie na nasze potrzeby na samym początku drogi, bądź pozwoli nam mniejszym nakładem finansów i sił przetestować dane rozwiązanie. Możesz o tym przeczytać w tekście (…)

Tym bardziej, że wcale nie jest tak łatwo zrobić własną stronę internetową. Jej stworzenie, w najtańszym scenariuszu, może kosztować nawet do ok. 200 zł. Zakup domeny w pierwszym roku jej użytkowania to kilka(naście) złotych (w zależności od rozszerzenia domeny), z kolei przyzwoity hosting znajdziemy inwestując od ok. 50 do 150 zł. Koszt domeny w kolejnym roku może się wahać między 50 a 130 złotych, co sprawia, że samo utrzymanie strony w kolejnych będzie kosztowało co najmniej 200 – 300 złotych.

Do tej wyceny trzeba dodać swoje zaangażowanie – czas poświęcony na zdobycie wiedzy, stworzenie projektu strony, dostosowanie jej do własnych potrzeb, stworzenie treści i szaty graficznej. Z czasem dochodzą inne „obowiązki” – uzupełnianie treści, optymalizowanie i aktualizowanie strony.

Dlatego też, zanim zaczniesz działać, pod wpływem zachwytu nad czyimś dziełem, zatrzymaj się na chwilę i zobacz: co chcesz robić, w jaki sposób chcesz robić. Zastanów się, ile czasu i pieniędzy chcesz zainwestować w swoje działania. Określ, po czym poznasz, że cel został osiągnięty? I zbadaj, czego potrzebują Twoi odbiorcy.

Potrzeby Twojego odbiorcy

Internet oferuje duże możliwości i potrzeba czasu, by stworzyć przemyślaną strategię działania. Najważniejszym elementem w tej strategii będzie jednak określenie Twojej grupy docelowej i zobaczenie, jakie potrzeby związane z korzystaniem z sieci ma ta konkretna grupa.

Określenie, kim jest Twój odbiorca, jakie ma potrzeby i nawyki korzystania z sieci zazwyczaj wiąże się ze sporym nakładem pracy. Stworzenie sylwetki odbiorcy wymaga zazwyczaj danych i badań, jednak stawiając pierwsze kroki wystarczy Ci Twoje doświadczenie z ludźmi oraz odrobina wyobraźni.

W sieci znajdziesz zarówno wiele artykułów z zakresu UX (user experience), jak i badań, które mogą podpowiedzieć Ci, z którego medium najchętniej korzystają osoby w danej grupie wiekowej, związane z daną branżą etc. W zależności od tego, do kogo kierujesz swoją wiadomość, może okazać się, że więcej potencjalnych odbiorców znajdziesz np. na TikToku niż na Facebooku.

Wiedząc, do kogo chcesz skierować swoje treści i gdzie jest Twój odbiorca możesz zabrać się za budowanie dostosowanej do jego potrzeb i oczekiwań przestrzeni w sieci. Możesz zacząć tworzyć własną stronę internetową.

Twoja pierwsza strona WWW

Tworzenie strony internetowej dopasowanej zarówno do potrzeb odbiorców, jak i do Twoich potrzeb to łańcuch działań przypominający okrąg. Możesz rozpocząć w dowolnym momencie cyklu. Nabyte doświadczenie pomoże Ci podejmować kolejne kroki bardziej świadomie i zmieniać strategię w zależności od zdobytej wiedzy.

Skupienie na określeniu celu i potrzebach odbiorcy jest jednym z możliwych działań rozpoczynających działania z Twoją pierwszą stroną internetową. Możesz również zacząć od stworzenia darmowego bloga lub wykorzystania konta w wybranym medium społecznościowym by zobaczyć, czy pomysł na treść, usługę, produkt spotyka się z zainteresowaniem odbiorców.

Wykorzystanie darmowych rozwiązań będzie bardzo pomocne przy dopracowaniu pomysłu na stronę WWW. Choć sama strona internetowa nie musi być kosztowna z finansowego punktu widzenia, jej samodzielne stworzenie wymaga czasu, zaangażowania, a niekiedy zdobywania wiedzy technicznej, by ujarzmić kod HTML czy CSS na stronie.

Testując na początku darmowe rozwiązania zorientujesz się nieco lepiej, czego potrzebujesz jako twórca, na co zwracają uwagę Twoi odbiorcy, jakie treści spotykają się z ich zainteresowaniem. Opadnie też Twój pierwszy zapał do działania, co pozwoli z większym realizmem przedefiniować cele, określić, ile masz czasu na działanie i jakie narzędzia możesz wybrać, by Twoje działania były skuteczne.

Jak mądrze stworzyć stronę WWW od podstaw

Decydując się na stworzenie swojego zakątka w sieci potrzebujesz trzech rzeczy: domeny, hostingu oraz CMS, czyli systemu zarządzania treścią. Możesz wybierać zarówno wśród wielu dostawców domen, jak i dostawców hostingu. Zanim jednak wymyślisz chwytliwą dla swojego biznesu nazwę i wykupisz miejsce na serwerze poświęć chwilę na refleksję nad tym, jaki CMS będzie stał u podstaw Twojej strony WWW.

Hosting dobrze jest wybierać w zależności od tego, z jakiego systemu zarządzania treścią skorzystasz i jakie masz plany rozwoju. Jeśli zależy Ci na samej stronie internetowej, może wystarczyć zwykły dedykowany dla danego CMSa hosting. Jeśli chcesz postawić sklep internetowy lub zamówić taką usługę to zobacz, jakie warunki oferują hostingodawcy. Poza ceną początkową, ceną przedłużenia i awaryjnością hostingu warto sprawdzić, jak wygląda instalacja certyfikatu SSL (niektórzy dostawcy naliczają dodatkową płatność), jak działa obsługa klienta, jak często jest wykonywana kopia zapasowa i w jaki sposób można ją przywrócić. Warto również poczytać opinie użytkowników.

Z dostępnych CMSów obecnie najprężniej rozwija się WordPress i warto szukać serwera, którego dostawca ma doświadczenie w obsłudze klientów z tym konkretnym CMSem. Warto też pamiętać, że nie u wszystkich dostawców automatyczna instalacja przebiega sprawnie, o czym lepiej dowiedzieć się z opinii na forach czy grupach niż kupując serwer w ciemno.

Samo postawienie WordPressa na serwerze nie jest trudne i przynosi pewne korzyści. Samodzielnie tworząc bazę danych czy nazwę użytkownika możesz od razu zadbać o kwestie bezpieczeństwa, nie mówiąc o tym, że masz wpływ na cały proces instalacji. Wiedząc, jakie kroki zostały wykonane łatwiej będzie znaleźć rozwiązanie problemu, gdy nagle wyskoczy jakiś błąd.

O wyborze nazwy domeny oraz rozszerzenia napisano wiele artykułów. Wśród najważniejszych rzeczy warto uwzględnić zasięg biznesu (lokalny, globalny), chwytliwą i łatwą do zapamiętania nazwę oraz to, by domena nie była zbyt długa. Mając wiedzę o odbiorcy oraz o swoich potrzebach łatwiej Ci będzie stworzyć dobrą nazwę dla Twojego projektu czy biznesu, a co za tym idzie – również odpowiednią domenę.

Samodzielne budowanie strony z Wordpressem

WordPress dominuje na rynku dzięki intuicyjnej obsłudze oraz dużym możliwościom rozwoju. Postawienie prostej strony nie zajmuje zbyt wiele czasu, podobnie, jak zapoznanie się z panelem użytkownika. Wybór szablonu, dodanie treści i podstawowych wtyczek według twórców może zająć do 30-40 godzin pracy.

Stronę można edytować i zmieniać korzystając z opcji „dostosuj” dostępnej na stronie głównej po zalogowaniu lub z opcji motywu (z poziomu panelu). Bardziej zaawansowane operacje wykonasz zagłębiając się w języki, w których tworzy się motywy (HTML, CSS, PHP) i korzystając z tej wiedzy edytując pliki źródłowe. Można skorzystać również z innych rozwiązań, jak np. wtyczki do edycji wizualnej przypisane do konkretnych motywów.

Wtyczki oraz widgety uatrakcyjnią wygląd strony i pomogą w lepszej promocji. Wtyczki mogą dodać do motywu wiele ciekawych funkcji, jak np. slider, galerię zdjęć, przyciski, formularze. Z ich pomocą zaprosisz odbiorcę do zapisu na newsletter, zasugerujesz treść, która może go zainteresować, zaprezentujesz swoje konta w mediach społecznościowych lub stworzysz stronę wielojęzyczną. Możliwości jest wiele, a jeśli znasz JavaSript, możesz je znacząco poszerzyć, tworząc własną wtyczkę.

Korzystając z rozwiązań WordPressowych i dopasowując stronę do swoich potrzeb za pomocą sprawdzonych i regularnie aktualizowanych wtyczek, zadbanie o bezpieczeństwo strony nie będzie aż tak trudne. Najważniejsze w utrzymaniu strony będą mocne hasła, pilnowanie aktualizacji oraz przechowywanie kopii zapasowej.

Własna strona internetowa (niemalże) za darmo

WordPress jest darmowym systemem do zarządzania treścią, a przy odrobinie szczęścia dość szybko można znaleźć przyzwoity darmowy motyw i potrzebne wtyczki. Chcąc rozwijać wygląd strony możesz zainwestować w motyw płatny (dobre motywy można znaleźć wydając ok. 200-300 złotych). Na dalszym etapie, dla osób, które stawiają na samodzielne grzebanie w kodzie i tworzenie motywów przydatny może być program Adobe Dreamweaver. Początkujący spokojnie poradzą sobie korzystając z prostszych rozwiązań.

Mając domenę, serwer i zainstalowanego WordPressa najwyższy czas skupić się na kwestii zawartości. Przy wyborze motywu podejmiesz decyzję o wyglądzie strony. Jednak wygląd to nie tylko odpowiedni kod, to również strona wizualna (dobór kolorów, logo, grafiki) oraz treść i zadbanie o jej przejrzysty układ.

W obu przypadkach możesz skorzystać z usług specjalistów, którzy stworzą szatę graficzną lub treść od postaw. To jednak będzie się wiązało z wydatkiem rzędu nawet kilku tysięcy złotych. Jeżeli nie masz takiego budżetu, możesz skorzystać z darmowych rozwiązań. Nie będą może w pełni profesjonalne, często jednak okazują się być wystarczające do promocji treści czy produktu.

Grafik potrzebny na wczoraj

Obraz przewija się w różnych elementach strony. Pierwszą i najważniejszą grafiką będzie logo, które umieścisz w nagłówku strony, tak zwaną favicon, ale też na produkcie czy na wizytówkach. Wiele osób korzysta z pomocy Adobe Spark lub Canvy, by stworzyć swoje pierwsze logo. Bardziej zaawansowani użytkownicy mogą wykorzystać Adobe Illustrator. W Illustratorze przy pomocy wektorów stworzymy logo, które nie straci swojej jakości, czy to w trakcie zmniejszania, jak i powiększania.

Program ten może okazać się przydatny również na kolejnym etapie prac, czyli przy grafikach. Urozmaicą one stronę główną, wpisy blogowe, mogą być postawą Twojego portfolio lub galerii. Inne programy graficzne, z których warto korzystać to Adobe Photoshop, Adobe Lightroom, CorelDRAW. Z darmowych opcji warte uwagi będą programy takie jak Gimp (do grafiki rastrowej), Inkscape (do grafiki wektorowej) czy RawTherapee (do pracy z plikami w formacie RAW).

Jednak programy i pomysł to nie wszystko. Potrzeba również grafik lub zdjęć do obróbki. Jeśli nie mamy budżetu by skorzystać z usług fotografa lub z możliwości oferowanych m.in. przez Adobe Stock, możemy zawsze skorzystać z darmowych banków zdjęć, takich jak np. Unsplash czy Pixabay. Korzystając ze zdjęć stockowych, zarówno darmowych jak i płatnych, warto sprawdzić, na jakiej licencji są udostępniane. Nie każde zdjęcie może być wykorzystane do celów komercyjnych.

Przy tej okazji warto wspomnieć również o materiałach, które opublikujesz w social media lub wrzucisz na stronę, by przykuć uwagę odbiorców, od planerów czy grafik zaczynając, na materiałach PDF i e-bookach kończąc. Warto pamiętać o nich zarówno dobierając wtyczki, jak i tworząc szatę graficzną strony, tak, by były one tworzone w podobnym stylu.

Pozycjonowanie z wtyczką Yoast SEO

Tworzenie atrakcyjnej treści wymaga czasu, znajomości tematu oraz znajomości narzędzi, które mogą pomóc w promocji strony. WordPress posiada dwie wtyczki, które bardzo dobrze się sprawdzają w marketingu internetowym. Są to wtyczki All in One SEO Pack oraz Yoast SEO. Ta pierwsza ma obecnie ponad dwa miliony aktywnych instalacji, druga – ponad pięć milionów.

Yoast SEO w wersji darmowej oferuje pomoc w stworzeniu tekstu przyjaznego dla wyszukiwarek. Dzięki niej sprawdzisz ilość oraz częstotliwość występowania słów kluczowych, długość tekstu i inne ważne dla SEO parametry. Jeśli o czymś zapomnisz – stworzysz zbyt długi tytuł, Twój tekst pozostanie bez odnośników czy nagłówków – to wtyczka ta da Ci informację zwrotną przypominającą o uzupełnieniu lub poprawieniu tych elementów.

Warto pamiętać, że kwestia dobrych tekstów to nie wszystko. Pomocny jest przejrzysty układ strony i menu, które stanowi zrozumiały dla użytkownika przewodnik strony. Równie istotna jest szybkość wczytywania strony. Aby grafika nie obciążała strony dobrze jest pamiętać o jej „odchudzeniu” przed wrzuceniem na stronę (w tym zadaniu pomocny będzie np. portal tinypng.com). Pomocne będzie również pilnowanie regularnych aktualizacji oraz dbałość o to, by na stronie funkcjonowały aktualne i rzeczywiście potrzebne do działania strony wtyczki. Te, z których nie korzystamy, warto wyłączyć i usunąć.

Chcesz zostać Twórcą stron internetowych?

Jeżeli chcesz się dowiedzieć jakich umiejętności wymagają pracodawcy na rynku pracy od kandydatów na stanowiskach tj. Projektant stron www, Programista, Informatyk, Analityk internetowy, sprawdź oferty pracy w zakresie tworzenia stron internetowych.

Kolejne kroki, czyli mam już stronę i co dalej?

Mając swoją pierwszą stronę internetową możesz powoli rozwijać swoje miejsce w sieci i testować różne rozwiązania. Może się okazać, że z czasem potrzebna będzie Ci pomoc specjalisty – grafika, copywritera, osoby zajmującej się UX. Dzięki nabytym doświadczeniom łatwiej Ci będzie określić, w czyje usługi warto zainwestować.

Może się okazać, że zostaniesz samoukiem i z pomocą polsko- lub anglojęzycznych źródeł zaczniesz budować swoje informatyczne i graficzne kompetencje. Internet jest bogaty w wartościowe treści, które, choć rozproszone, mogą dać Ci solidną bazę do dalszych działań w ramach strony WWW.

Jeśli masz swój budżet szkoleniowy i preferujesz naukę od podstaw oraz usystematyzowaną wiedzę, optymalnym rozwiązaniem będzie skorzystanie ze szkolenia z wybranego zagadnienia związanego z prowadzeniem strony. W IT media oferujemy szkolenia m.in. w obszarze tworzenia stron WWW, grafiki, składu czy digital marketingu.

Rozpoczynając przygodę ze stroną internetową wkraczasz w świat ogromnych możliwości. Zobacz, czego potrzebujesz, określ cel, dobierz środki i – działaj!