Słowa kluczowe to bardzo ogólne określenie tego, co użytkownicy wpisują w wyszukiwarki, a co odpowiada ich intencji. Na przykład szukając szkoleń z pozycjonowania w Warszawie użytkownicy chcą znaleźć jakąś firmę, która to szkolenie poprowadzi – stacjonarnie lub zdalnie.
Jeszcze niedawno (pod koniec lat dwutysięcznych) wystarczyło “nawciskać” w tekst na stronie, metaopis, nagłówki oraz parę innych miejsc dużo fraz kluczowych „szkolenia z pozycjonowania Warszawa” i cieszyć się wysoką pozycją. Jednak to się zmieniło – w dużej mierze wraz z pojawieniem się sztucznej inteligencji Google i algorytmu RankBrain (to dłuższa historia, jednak – w dużym uproszczeniu – tak to wyglądało).
Zaczęła się liczyć konkretna treść na stronie, bo… roboty wyszukiwarek nauczyły się rozumieć tekst, a nie tylko go szukać. Zatem – skąd wziąć słowa kluczowe i jak dobierać te, na które warto się pozycjonować?
Wybierając słowa kluczowe, na które ma odpowiadać strona, musisz pamiętać o:
- intencji użytkownika;
- tym, na jakie frazy kluczowe odpowiada konkretna strona (czyli co oferuje);
- wyrażeniach rozszerzających kontekst.
Chociaż każdy z tych trzech punktów jest ważny, to jednak ostatni jest często pomijany. Wiele osób skupia się na dwóch pierwszych – czyli tym, czego szuka konkretny użytkownik oraz tym, co może dać mu strona. Ale dodanie do tego 3. punktu może dać przewagę nad konkurencją w wynikach wyszukiwania.
Wyrażenia rozszerzające kontekst zapytania (czyli słowa kluczowego) nazywane są często LSI keywords (od Latent semantic indexing – czyli utajone indeksowanie semantyczne) i są w gruncie rzeczy wyrazami bliskoznacznymi, które pogłębiają tekst. Pozwalają też go rozszerzyć i wyjść daleko poza ciągłe powtarzanie jednej frazy kluczowej. Można powiedzieć, że istnieje idealne równanie, które to pokazuje:
“pogłębiony tekst, dostarczający więcej wartościowej wiedzy = lepszy tekst”
Więc mając stronę, która powinna znaleźć się wysoko na frazę „szkolenie z pozycjonowania warszawa” należy pamiętać o:
- opisie szkolenia, który zawiera kluczowe punkty, segmenty, itp. – nawet opisane hasłowo (np. SEO on-site vs off-site; Gdzie umieścić słowa kluczowe na stronie, itp.);
- lokalizacji (odpowiada za kwalifikator „gdzie” i jest sygnałem, że to konkretne szkolenie jest dostępne lokalnie w Warszawie – chyba, że istnieje też opcja dojazdu do szkolonych lub szkolenia zdalnego);
- tym, co daje to konkretne szkolenie (jaki jest jego cel, na przykład opanowanie mocnych podstaw SEO do pozycjonowania strony firmy lub prowadzenia bloga firmowego).
Każdy z tych trzech elementów jest wręcz kopalnią wyrażeń, które mogą być podstawą do skutecznego tekstu na stronie, która będzie się dobrze pozycjonowała. Obecnie roboty Google umieją czytać, co oznacza, że opierają swoją ocenę strony na tekstach zawartych na niej, a raczej na ich sensie. Lepszy opis na stronie, odpowiadający na konkretne pytanie i realizujący intencję użytkownika, może pojawić się znacznie wyżej w wynikach wyszukiwania.
Jednak jest jedna istotna zasada używania słów kluczowych na stronie internetowej: powinny być wplecione w tekst tak, żeby były jego naturalną częścią, a sam tekst – był zrozumiały dla czytelnika. Roboty wyszukiwarek umieją odmieniać przez przypadki, więc pisanie o szkoleniach z SEO w Warszawie jest zrozumiałe dla nich tak samo jak szkolenia pozycjonowanie warszawa. Jednak to rodzi kolejne pytania, na przykład…