Parę lat temu ktoś powiedział, że filmy na YouTube są jak rozbudowane teledyski – ma się w nich dziać, ale nie powinny powodować zmęczenia oczu stroboskopowym montażem (czyli takim, w którym sceny trwają ułamki sekund).
Montując film na YouTube musisz mieć w głowie kilka złotych zasad, dzięki którym łatwiej będzie Ci przykuć uwagę odbiorców na dłużej:
– zadbaj o dobrą jakość materiału, który montujesz – obecnie standardem jest 1080p (czyli rozdzielczość HD) i serwis oznacza filmy o co najmniej takiej rozdzielczości jako HD. Widać wyraźny zwrot w kierunku wyższej jakości materiałów wideo (1440p i 4K), głównie z powodu rozwoju technologii wyświetlania obrazu (telewizory i monitory o wyższej rozdzielczości są powszechnie dostępne). Oczywiście – filmy na YouTube są najczęściej realizowane w proporcjach 16:9 (czyli poziome), ale widać wyraźny zwrot w kierunku formatów 18:9 czy nawet 18,5:9, charakterystycznych dla telefonów z dużym wyświetlaczem. Jednak rozdzielczość nie jest jedynym wyznacznikiem (o tym za chwilę);
– montując film na YouTube staraj się utrzymać dynamiczny rytm – rejestrując materiał korzystaj z więcej niż jednego ujęcia. Jeśli masz taką możliwość, to nie bój się przeplatać nawet statycznej wypowiedzi przebitkami z szerszego planu (na przykład jeden kadr w półzbliżeniu, a drugi w pełnym kadrze). Jeśli pracujesz na jednym pliku surówki, to nie bój się kadrować – pomaga to podkreślać kluczowe elementy i nadaje dynamiki materiałowi. Pamiętaj też, że zmiana kadru lub wprowadzenie jakiejś zmiany w obrazie co 5-6 sekund sprawi, że film nie będzie nużył. Obecnie widać przyspieszenie rytmu przechodzenia między ujęciami nawet do 3-4 sekund, co jeszcze bardziej przybliża montaż materiałów na YouTube do teledysków sprzed kilkunastu lat;
– pamiętaj o dobrym planie oraz odpowiedniej perspektywie podczas rejestracji materiału – jeśli nagrywasz wypowiedź jakiejś osoby, korzystaj z półzbliżenia. To naturalna dla odbiorców forma kadru – półzbliżenie ma cechy rozmowy twarzą w twarz. Możesz też bawić się perspektywą – ptasia (z góry) może nieco umniejszać postać, ale za to nakierowywać na szerszy plan i niekiedy wprowadzać element humorystyczny; perspektywa naturalna (czyli „na wprost”) jest naturalna i jeszcze bardziej podkreśla charakter konwersacji oraz bliskość nadawcy; perspektywa żabia (czyli „od dołu”) może budować autorytet osoby, jednak zaburza lekkość odbioru – podobnie jak pełny plan pozwala na wprowadzenie urozmaicenia oraz może podkreślać profesjonalizm (warto jednak pamiętać, żeby wygląd takiej perspektywy współgrał z treścią);
– zadbaj o dobrej jakości dźwięk – chociaż YouTube jest medium wideo, to dźwięk jest bardzo ważnym elementem, który wpływa na to, jak odbiera się materiał. Kilka lat temu twórcy jednego ze znanych polskich kanałów powiedzieli wprost, że postawienie na lepszą jakość dźwięku w ich pierwszych filmach na YouTube pomogło im w rozkręceniu kanału. Nawet najlepszej jakości obraz połączony z kiepskim dźwiękiem nie będzie miły w odbiorze. Za to średniej jakości obraz z dobrym dźwiękiem może robić doskonałą robotę. Dodatkowo łatwiej jest zarejestrować dobrej jakości ścieżkę audio (możesz to zrobić przy pomocy niedrogiego rejestratora lub mikrofonu krawatowego) i ją później zsynchronizować z obrazem (na przykład na podstawie klaśnięcia, które jest formą klapsa filmowego). Zobacz jak wygląda teledysk zarejestrowany średniej jakości urządzeniem (bodaj telefonem), za to ze świetnej jakości dźwiękiem – obejrzyj. Na tym przykładzie dobrze widać wykorzystanie rytmu i dynamiki – co kilka sekund kamera się przesuwa i chociaż całe nagranie jest robione master shotem (czyli jednym ciągiem), to widać, że dobrze współgra z muzyką oraz wprowadza dynamikę;
– montując nie bój się dodawać przerywników (nawet statycznych) – to zalecenie podobne do jednego z poprzednich, jednak może pomóc w przypadku pracy z jedną ścieżką wideo („gadającą głową”). Przeplatanie takiej wypowiedzi jakimiś podsumowaniami może pomóc odbiorcom lepiej wychwycić kluczowe rzeczy.
To kluczowe elementy montażu filmów na YouTube – ich dobre wykorzystanie pomaga lepiej dopasować jakość wideo do serwisu i przykuć uwagę odbiorców na dłużej.