Jak montować filmy
na YouTube?

to po to, żeby zaczynać karierę jako youtuber, ale przede wszystkim żeby umieć to wykorzystać do swoich celów. Zwłaszcza jeśli chcesz stworzyć materiał wideo na tę platformę. W takim razie jak montować filmy na YouTube?

Jak montować filmy na YouTube?

Niezależnie od tego, jak długo korzystasz z internetu, na pewno w którymś momencie Twoje drogi przecięły się z jakimś filmem na YouTube. I możliwe, że zauważyłeś, że filmy na YouTube różnią się od tego, co widzisz w telewizji lub innych mediach wideo (na przykład w kinie). Akcja toczy się szybciej, są inne kadry, po prostu – jest inaczej. Montowanie filmów na YouTube różni się od tych przygotowywanych na inne platformy. To widać zwłaszcza gdy porównasz filmy z YouTube i Vimeo – podejście Vimeo (bardziej artystyczne) wpływa również na montaż filmów. Faktem jest to, że montaż filmów na YouTube to coś innego i warto się tego uczuć – nie tyl

Po co komu filmy na YouTube i dlaczego możesz ich potrzebować (lub – Twoja firma)?

YouTube jest stosunkowo nowym fenomenem internetowym – nieco młodszym niż Facebook i inne duże sieci społecznościowe, ale starszym niż Tik-Tok (który bazuje na wideo, ale w nieco inny sposób).

Chociaż konkurencja nadal nie odpuszcza (Facebook chce być główną platformą video, a Tik-Tok zgarnia młodych odbiorców), to nadal YouTube jest głównym kanałem dystrybucji wideo.

YouTube jest serwisem, na którym znajdziesz niemal każdy rodzaj treści wideo: od teledysków, przez treści edukacyjne, aż do różnego rodzaju programów rozrywkowych.

Jakość każdego z tych materiałów jest inna – są materiały nagrane telefonem sprzed 15 lat i takie, które można śmiało wyświetlać w kinach. Tak szeroka skala jakości pokazuje, jak wiele osób może tworzyć treści wideo i że chcąc się wyróżnić – warto iść nie tylko w jakość, ale również w pomysł.

YouTube jest skutecznym narzędziem pozyskiwania klientów oraz utrzymywania (lub też tworzenia) relacji z nimi. Wiele marek używa swoich kanałów na YouTube do informowania o nowościach lub chwalenia się swoimi projektami.

W zasadzie każda firma może próbować swoich sił na YouTube. Oczywiście na korzyść organizacji wpływa wstawianie wysokiej jakości materiałów wideo. Świadczą o tym dwa kluczowe elementy. Po pierwsze klienci mogą zacząć postrzegać nas, jako profesjonalistów oraz rozważyć, jako potencjalnego partnera do współpracy biznesowej.

Podstawowe zasady montażu na YouTube - rytm, dynamika, dobry dźwięk

Parę lat temu ktoś powiedział, że filmy na YouTube są jak rozbudowane teledyski – ma się w nich dziać, ale nie powinny powodować zmęczenia oczu stroboskopowym montażem (czyli takim, w którym sceny trwają ułamki sekund).

Montując film na YouTube musisz mieć w głowie kilka złotych zasad, dzięki którym łatwiej będzie Ci przykuć uwagę odbiorców na dłużej:

– zadbaj o dobrą jakość materiału, który montujesz – obecnie standardem jest 1080p (czyli rozdzielczość HD) i serwis oznacza filmy o co najmniej takiej rozdzielczości jako HD. Widać wyraźny zwrot w kierunku wyższej jakości materiałów wideo (1440p i 4K), głównie z powodu rozwoju technologii wyświetlania obrazu (telewizory i monitory o wyższej rozdzielczości są powszechnie dostępne). Oczywiście – filmy na YouTube są najczęściej realizowane w proporcjach 16:9 (czyli poziome), ale widać wyraźny zwrot w kierunku formatów 18:9 czy nawet 18,5:9, charakterystycznych dla telefonów z dużym wyświetlaczem. Jednak rozdzielczość nie jest jedynym wyznacznikiem (o tym za chwilę);

– montując film na YouTube staraj się utrzymać dynamiczny rytm – rejestrując materiał korzystaj z więcej niż jednego ujęcia. Jeśli masz taką możliwość, to nie bój się przeplatać nawet statycznej wypowiedzi przebitkami z szerszego planu (na przykład jeden kadr w półzbliżeniu, a drugi w pełnym kadrze). Jeśli pracujesz na jednym pliku surówki, to nie bój się kadrować – pomaga to podkreślać kluczowe elementy i nadaje dynamiki materiałowi. Pamiętaj też, że zmiana kadru lub wprowadzenie jakiejś zmiany w obrazie co 5-6 sekund sprawi, że film nie będzie nużył. Obecnie widać przyspieszenie rytmu przechodzenia między ujęciami nawet do 3-4 sekund, co jeszcze bardziej przybliża montaż materiałów na YouTube do teledysków sprzed kilkunastu lat;

– pamiętaj o dobrym planie oraz odpowiedniej perspektywie podczas rejestracji materiału – jeśli nagrywasz wypowiedź jakiejś osoby, korzystaj z półzbliżenia. To naturalna dla odbiorców forma kadru – półzbliżenie ma cechy rozmowy twarzą w twarz. Możesz też bawić się perspektywą – ptasia (z góry) może nieco umniejszać postać, ale za to nakierowywać na szerszy plan i niekiedy wprowadzać element humorystyczny; perspektywa naturalna (czyli „na wprost”) jest naturalna i jeszcze bardziej podkreśla charakter konwersacji oraz bliskość nadawcy; perspektywa żabia (czyli „od dołu”) może budować autorytet osoby, jednak zaburza lekkość odbioru – podobnie jak pełny plan pozwala na wprowadzenie urozmaicenia oraz może podkreślać profesjonalizm (warto jednak pamiętać, żeby wygląd takiej perspektywy współgrał z treścią);

– zadbaj o dobrej jakości dźwięk – chociaż YouTube jest medium wideo, to dźwięk jest bardzo ważnym elementem, który wpływa na to, jak odbiera się materiał. Kilka lat temu twórcy jednego ze znanych polskich kanałów powiedzieli wprost, że postawienie na lepszą jakość dźwięku w ich pierwszych filmach na YouTube pomogło im w rozkręceniu kanału. Nawet najlepszej jakości obraz połączony z kiepskim dźwiękiem nie będzie miły w odbiorze. Za to średniej jakości obraz z dobrym dźwiękiem może robić doskonałą robotę. Dodatkowo łatwiej jest zarejestrować dobrej jakości ścieżkę audio (możesz to zrobić przy pomocy niedrogiego rejestratora lub mikrofonu krawatowego) i ją później zsynchronizować z obrazem (na przykład na podstawie klaśnięcia, które jest formą klapsa filmowego). Zobacz jak wygląda teledysk zarejestrowany średniej jakości urządzeniem (bodaj telefonem), za to ze świetnej jakości dźwiękiem – obejrzyj. Na tym przykładzie dobrze widać wykorzystanie rytmu i dynamiki – co kilka sekund kamera się przesuwa i chociaż całe nagranie jest robione master shotem (czyli jednym ciągiem), to widać, że dobrze współgra z muzyką oraz wprowadza dynamikę;

– montując nie bój się dodawać przerywników (nawet statycznych) – to zalecenie podobne do jednego z poprzednich, jednak może pomóc w przypadku pracy z jedną ścieżką wideo („gadającą głową”). Przeplatanie takiej wypowiedzi jakimiś podsumowaniami może pomóc odbiorcom lepiej wychwycić kluczowe rzeczy.

To kluczowe elementy montażu filmów na YouTube – ich dobre wykorzystanie pomaga lepiej dopasować jakość wideo do serwisu i przykuć uwagę odbiorców na dłużej.

    Wybierz interesujące Cię tematy:

    Zapisz się na Newsletter IT Media

    Dlaczego warto?

    • Otrzymasz E-book: Kreatywność w praktyce
    • Będziesz na bieżąco z nowościami z branży
    • Otrzymasz specjalne oferty oraz materiały


    Czy dobre oświetlenie w filmie jest ważne?

    Pod wieloma względami światło jest ważniejsze od ceny kamery, którą chcesz zarejestrować obraz. Zadbanie o odpowiednie oświetlenie planu lub osoby, którą nagrywasz, ma ogromny wpływ na to, jaki będzie efekt na surowym nagraniu.

    Dodatkowo nie musisz się martwić o to, że jeśli nie masz profesjonalnej kamery lub zaawansowanej lustrzanki, nie zarejestrujesz dobrej jakości wideo.

    Obecnie prawie każdy ma w kieszeni co najmniej przyzwoitą kamerę, która pozwala na rejestrowanie ruchomego obrazu w jakości, której nie ma co się wstydzić i można śmiało wykorzystać na YouTube. Oczywiście – chodzi o telefon z aparatem.

    Większość nowych telefonów może rejestrować wideo w jakości wyższej niż HD, co oznacza, że bez kłopotu możesz wykorzystać nagrania zrobione smartfonem na YouTube (z resztą – to popularne rozwiązanie i wielu twórców z niego otwarcie korzysta).

    Ważne jest przy tym oświetlenie – zakup lampy pierścieniowej z przyciemnianiem czy softboxów może znacznie pomóc w nagrywaniu wideo w zamkniętych pomieszczeniach, które nie są profesjonalnym studiem nagraniowym.

    Dobre oświetlenie pomaga kamerom w dobrym rejestrowaniu obrazu i może po prostu sprawiać cuda. Dodatkowo taki materiał może się okazać dużo łatwiejszy w późniejszej obróbce – nie ma potrzeby daleko idącej korekty kolorów, która może wpływać negatywnie na odbiór wideo.

    Color grading, efekty, animacje i inne przerywniki

    Dlaczego twórcy wideo korzystają z color gradingu? Oznacza to, że montując film na YouTube montażysta poświęca czas na to, żeby odpowiednio wyskalować kolory w kadrze, dzięki czemu sam film jest po prostu ładny i milszy w odbiorze (wizualnie).

    Color grading pomaga też w niwelowaniu różnic w nasyceniu barw różnych zarejestrowanych materiałów – dzięki temu łatwiej ujednolicić jakość wizualną filmu.

    Montując film na YouTube pamiętaj też o przerywnikach i – jeśli taki efekt się sprawdzi – o wprowadzeniu efektów i elementów (nawet animacji).

    Podział ekranu na dwa i pokazanie tego, do czego odnosi się osoba mówiąca czy przeplatanie wypowiedzi animowanymi ekranami to tylko dwie z wielu możliwości zdynamizowania filmu na YouTube.

    To wszystko osiągniesz dobrym montażem i postprodukcją filmu na YouTube.

    Pamiętaj też, że YouTube udostępnia sporą bibliotekę audio, w której znajdziesz podkłady muzyczne czy efekty dźwiękowe do wykorzystania za darmo w materiałach publikowanych w serwisie.

    Różnego rodzaju materiały wideo do dodania do filmów znajdziesz w praktyce w każdym stocku ze zdjęciami (bazie ze zdjęciami) – od darmowych (Pixabay, Pexels), aż do płatnych (Adobe Stock, 123RF).

     

     

    Wstawianie filmu na YouTube, czyli co po zmontowaniu wideo?

    Wiele osób ignoruje lub bagatelizuje samo wrzucanie filmu na YouTube – a to jeden z najważniejszych etapów jeśli chodzi o marketing prowadzony przy pomocy tego serwisu.

    Przede wszystkim – zadbaj o odpowiednią miniaturę swojego filmu. YouTube automatycznie generuje miniaturę, jednak jeśli przygotujesz ją samodzielnie, będzie Ci łatwiej zapanować nad tym, co zobaczą odbiorcy w miniaturach na Twoim kanale.

    Pomyśl o miniaturze filmu na YouTube jako o malutkiej reklamie wideo – powinna zachęcać do kliknięcia, a zarazem informować o tym, co będzie w środku (i co jest).

    Kolejną rzeczą jest opis filmu – możesz go edytować i masz na niego aż 5000 znaków do dyspozycji.

    Opisy filmów są ważnym elementem YouTube SEO, czyli pozycjonowania filmów na YouTube (tak, to też się dzieje i tak, też jest ważne, bo filmy mogą pojawiać się na konkretne zapytania w wynikach wyszukiwania Google), podobnie jak… nazwa pliku, który wrzucasz (tak, ptaszki ćwierkają, że to działa).

    Nie bój się używać hasztagów i umieszczać w opisie linków – pomogą one odbiorcom znaleźć tematy, o których mówisz.

    Kolejną rzeczą jest spis treści filmu, czyli odnośniki czasowe do konkretnych segmentów filmu – one również mają wpływ na to, że konkretny film może się pojawić w różnych miejscach serwisu. O spisie treści na pewno trzeba pamiętać przy dłuższych filmach.

    Możesz też wykorzystać karty (czyli umieszczać linki, które pojawiają się w prawym górnym rogu podczas odtwarzania) czy ekran końcowy.

    Pamiętaj też, że YouTube sugeruje wideo, a realizacja założeń YouTube SEO (i dobre miniaturki) pomaga w lepszym pozycjonowaniu filmu na stronie.

     

     

    Jak nauczyć się montażu filmów na YouTube?

    Podstaw montażu filmów możesz nauczyć się z licznych poradników i tutoriali – obecnie nie brakuje treści tego typu w internecie. Jednak stawiając na samodzielną naukę, trzeba się liczyć z tym, że musisz poświęcić na nią dużo swojego czasu. Dodatkowo możesz spotkać się z wieloma trudnościami, na które nie znajdziesz odpowiedzi lub będziesz szukał ich bardzo długo.

    Jeżeli chciałbyś przyspieszyć swoją naukę i uzyskać wiedzę w obszarach, w których ciężko Ci jest się odnaleźć, skorzystaj z dostępnych kursów. W Akademii IT Media masz szansę nauczyć się montażu (nie tylko na YouTube) od profesjonalistów. Dzięki kursowi nauczysz się jak poprawnie komponować filmy oraz jak zrealizować cały proces postprodukcji i montażu wideo. Co więcej, jeżeli uzyskasz już umiejętności montażowe, możesz dowiedzieć się, w jaki sposób dotrzeć z filmami do wielu odbiorców. W tym na pewno pomoże Ci Kurs YouTube – samodzielne prowadzenie kanału.

    Nauczymy Cię jak montować filmy na YouTube na naszych kursach

    Kurs Adobe Premiere Pro

    Kurs Adobe Premiere Pro

    Kurs przygotowuje do samodzielnej realizacji projektów związanych z montażem, postprodukcją i udźwiękowieniem krótkiego filmu ze szczególnym uwzględnieniem typowych dla pracy z filmem form artystycznych reportażu, reklamy, wywiadu czy teledysku.

    Kurs DaVinci Resolve

    Kurs DaVinci Resolve

    DaVinci Resolve to profesjonalny program do nieliniowej edycji wideo, który łączy korekcję kolorów, efekty wizualne, narzędzia do animacji i postprodukcji audio w jednym narzędziu programowym. Dzięki temu można pracować podczas całego procesu z materiałem o oryginalnej jakości.

    Kurs YouTube

    Kurs YouTube

    Zdobądź wiedzę jak rozumieć video i tworzyć video nie jak Marketer, ale jak profesjonalny Twórca YouTube. Pozwoli Ci to na zbudowanie kanału YouTube, za pomocą którego będziesz mógł realizować Twoje cele biznesowe, w tym sprzedaż.