Szkolenie Skuteczne projektowanie publikacji drukowanych i elektronicznych

cena 1600 zł (netto)

16h (2 dni)

Ścieżka: Grafika komputerowa i DTP

Najbliższy termin:


27-28 kwietnia 2020

Sprawdź inne terminy zapisz się

Szkolenie Skuteczne projektowanie publikacji drukowanych i elektronicznych

Szkolenie Skuteczne projektowanie publikacji drukowanych i elektronicznych

Typografia to sztuka tworzenia układu graficznego z elementów tekstowych i ilustracji, czyli sztuka layoutu. Rozdzielenie tych pojęć w tytule szkolenia bierze się stąd, że określenie „layout” jest dość powszechnie zrozumiałe, zaś „typografia” dla wielu osób brzmi obco lub jest przyczyną nieporozumień. Wyjaśniamy więc, że szkolenie Skuteczne projektowanie publikacji drukowanych i elektronicznych będzie dotyczyło sztuki tworzenia layoutów graficznych w publikacjach tradycyjnych i cyfrowych, czyli nadawania treści przekazu adekwatnej formy wizualnej.

Media mogą komunikować się z odbiorcą za pomocą spójnego lauoutu tekstów i obrazów albo bałaganu beztrosko rzuconych na kartkę lub ekran liter i zdjęć — bez żadnego związku treści z formą, a czasem też bez dbałości o czytelność. Umiejętność uniknięcia chaosu jest warunkiem skutecznego przekazu współczesnej prasy drukowanej oraz mediów cyfrowych. Szkolenie uczy projektowania przejrzystych layoutów zapewniających synergię treści i formy komunikowania.

„Skuteczne projektowanie publikacji drukowanych i elektronicznych” może służyć doskonaleniu umiejętności zawodowych grafików z wydawnictw prasowych albo stanowić wprowadzenie do podjęcia pracy subedytora lub copy editora w redakcji gazety. Przyda się też autorom serwisów internetowych i wydawcom, którzy chcieliby wzmocnić przekaz swoich mediów albo stoją przed decyzją o unowocześnieniu gazety, magazynu, serwisu www przez dokonanie zmiany graficznej (redesign). Zapraszamy także ryzykantów zamierzających stworzyć nowy tytuł prasowy, czy stronę internetową.

Czego się nauczysz

  • zasad projektowania przejrzystego layoutu gazety, magazynu, strony internetowej, aplikacji mobilnej, kreowania oryginalnych rozwiązań typograficznych współgrających z treścią przekazu, w tym powtarzalnych elementów projektu,
  • podstaw rzemiosła typograficznego: doboru fontów, budowania struktury graficznej, zasad projektowania makiety nowej publikacji,
  • podstaw fotoedycji prasowej/medialnej, zrozumienia wpływu ilustracji na rozwiązania typograficzne,
  • sposobów kreowania prostych w realizacji pomysłów na infografiki,
  • procedury odświeżania graficznego gazety (redesign),
  • zasad oceny i korekty layoutu.

Ponadto przedstawimy przykłady rozwiązań typograficznych z całego świata, trendy i mody projektowania w mediach, wyniki konkursów, itp.

Dla kogo jest to szkolenie?

Przede wszystkim dla grafików pracujących w gazetach, magazynach, portalach internetowych, urzędach, agencjach, firmach handlowych i produkcyjnych, startupach i NGO. Także dla adeptów grafiki, którzy dopiero chcą tworzyć przekazy medialne, ale już potrafią posługiwać się profesjonalnymi aplikacjami do składu publikacji.

Czego oczekujemy?

Praktycznej umiejętności posługiwania się programem do składu (Adobe InDesign, QuarkXPress, lub innym). Zachęcamy też do uczestnictwa w dwuosobowych i większych grupach z jednej firmy — wtedy wystarczy jeden operator programu graficznego na grupę.

Program szczegółowy

Zasady wizualnego opowiadania (storytelling) w mediach

Graficzne funkcje tytułu i bloków tekstu — wprowadzenie do typografii. Dominanta wizualna, kontrast, hierarchia i rytm layoutu. Zależności między składnikami layoutu, kontrola nad zastosowanymi środkami.

Narracja tradycyjna i alternatywna (symultaniczna)

Opowiadanie liniowe za pomocą długiego tekstu i wieloelementowa opowieść graficzna. Wspólna praca autora tekstu i grafika nad formą przekazu.

Projektowanie dobrego layoutu ze zdjęciami i bez

Czytelne prowadzenie tekstu, ustalanie liczby ilustracji, tematy zdjęciowe i ilustracje typograficzne. Szerokości szpalt, ograniczenia i swoboda kreacji w publikacji.

Niezbędnik typograficzny

Wpływ kroju, wielkości i sposobu rozłożenia liter w tekście na czytelność, błędy składu i zasady poprawności typograficznej, bogactwo znaków (glyphs) zawartych w zestawach fontów i sposób ich wykorzystania. Zróżnicowanie użycia cudzysłowów, nawiasów, dzielenia wyrazów, itp. w różnych językach. Tytuły, śródtytuły, leady i inne wyróżnienia w procesie projektowania graficznego i redagowania. Zastosowanie ilustracyjne fontów.

Co ma grafik do tekstu?

Do czego potrzebna jest korekta, skoro mamy automatyczną autokorektę? Najczęstsze błędy „korektorskie” i udział grafika-projektanta w ich eliminacji, plaga „ortografii korporacyjnej” i sposoby jej eliminowania, pisanie tekstu „pod projekt graficzny” a łamanie tekstu gotowego. Udział projektanta graficznego w tworzeniu tytułów, śródtytułów, leadów i innych wyróżnionych elementów tekstu.

Poprawianie złych layoutów, szybka korekta błędów

Ocena jakości layoutów, dobieranie właściwych słów i kryteriów, korzyści z oceniania. Znajdowanie szybkich sposobów poprawy gotowego layoutu tuż przed publikacją.

Fotoedycja w mediach

Źródła zdjęć, zadania fotoedytora. Selekcja i obróbka zdjęć do publikacji, konflikt fotograf – fotoedytor. Koszty i prawa autorskie.

Formy infograficzne w praktyce prasowej/medialnej

Kto robi infografiki w mediach? Role grafika i redaktora w planowaniu. Zespołowa praca nad infografiką — korzyści i trudności. Rodzaje infografik w mediach, proste formy i złożone kompozycje. Budowanie layoutu na infografice i prostej infografiki na ilustracji.

Zróżnicowanie stylistyczne mediów

Czym się naprawdę różni tabloid od gazety opinii? Tabloidyzacja mediów — mimowolne i świadome upodabnianie się. Czy istnieją zasady layoutu tabloidowego? Mody i style graficzne w prasie.

Zasady współpracy wewnątrzredakcyjnej — redakcyjny „workflow”.

Planowane wydania z uwzględnieniem wizualizacji pomysłów.

Wpływ koncepcji wizualizacji na pracę autorów tekstów.

Zapobieganie konfliktom między autorami i grafikami.

Odświeżanie „szaty graficznej” (redesign)

Prawdziwe i urojone powody zmian graficznych, niezbędne etapy i czas ich trwania, dobór i zakup fontów, lista koniecznych prac… Decyzje graficzne mające konsekwencje ekonomiczne.

Stałe rozwiązania typograficzne, makieta

Układ wydania i siatka modułowa — ograniczenia i swoboda tworzenia layoutów. Lista elementów powtarzalnych, biblioteki gotowych rozwiązań, warianty layoutu, okładki.

Nasi trenerzy

Jacek Gałązka

Ekspert wizualnej prezentacji treści, trener edytorstwa i doradca wydawców prasy. Projektant graficzny gazet i serwisów internetowych. Organizator i trener szkoleń doskonalących dla dziennikarzy, grafików, fotografów oraz wydawców w Polsce, Europie Wschodniej i Azji Centralnej.

dowiedz się więcej
o tym wykładowcy

Standard szkolenia

Jedyny w Polsce
Autoryzowany Ośrodek Szkoleniowy
Adobe i Maxon

Certyfikowani wykładowcy - praktycy

Najnowsze oprogramowanie i samodzielne stanowisko komputerowe PC/MAC

Certyfikat i materiały szkoleniowe

Małe, kameralne grupy szkoleniowe

Pyszny obiad i kawa

Zaloguj się, by móc dodawać opinie
IT Media
Average rating:  
 0 reviews

Czcesz zapytać o coś przed zakupem?
Napisz do nas na szkolenia@itmedia.pl

lub zadzwoń pod numer

22 678 38 87