, 19.05.2020

Ciekawe funkcje Adobe Acrobat

Dzielenie czy łączenie plików PDF? A może edytowanie i podpisywanie certyfikatem? Poznaj ciekawe funkcje Adobe Acrobat, aby wykorzystywać je na co dzień w pracy i zwiększyć efektywność całego zespołu.

Adobe Acrobat to najpopularniejsze na świecie narzędzie do tworzenia i edycji dokumentów PDF. Za pomocą tej aplikacji Adobe możesz tworzyć pliki PDF na bazie wielu innych formatów (plików Microsoft Office, obrazów, HTML i skanów). Gotowe dokumenty można wysyłać innym umożliwiając dodawania komentarzy i podpisów elektronicznych, a także chronić poufne informacje za pomocą szyfrowania, ochrony hasłem i redakcji tekstu.

Acrobat DC - interfejs

Zobacz wszystkie subskrypcje

Edytowanie plików PDF

Prezentując ciekawe funkcje Adobe Acrobat wypada zacząć od edytowania plików PDF. Program daje wiele sposobów na modyfikowanie dokumentów, dzięki czemu możesz je dopasowywać do własnych potrzeb bez posiadania pliku źródłowego. Wystarczy otworzyć plik w programie i z prawego menu wybrać Edytuj PDF. Dalsze kroki zależą od tego, co chcemy zrobić.

  1. W opcji edytowanie PDF w Adobe Acrobat możesz dodawać i edytować tekst bezpośrednio w dokumencie. Co ważne, układ wierszy i akapitów zostanie wyrównany automatycznie. Każdy element możesz zmieniać pod kątem rozmiaru za pomocą kliknięć myszką.
  2. Dostępna jest także funkcja dodawania, zastępowania i przenoszenia obrazów w dokumencie oraz zmiany ich rozmiarów.
  3. Pliki PDF w Adobe Acrobat można także wzbogacać o podlinkowane słowa, nagłówki stopki, a także znak wodny czy tło.

 

Podpisywanie dokumentów w Adobe Acrobat

Adobe Acrobat umożliwia podpisywanie dokumentów PDF i scalenie podpisu z plikiem. Podpis możemy dodać zarówno w wersji z klawiatury, jak i cyfrowej poprzez certyfikat lub usługę EchoSing. Aby to zrobić, należy wykonać następujące kroki:

  1. W programie Adobe Acrobat otwierasz formularz w PDF
  2. W górnym menu wybierasz Podpisz.
  3. Teraz masz do wyboru trzy opcje. Pierwsza Dodaj tekst umożliwia wstawienie podpisu z klawiatury. Druga to Dodaj symbol zaznaczenia, po wybraniu której zaznaczasz pole, w którym możesz wstawić np. ptaszka. Trzecia opcja dotyczy popisu odręcznego.
  4. Jeśli wybierasz podpis odręczny, w dodatkowym oknie dialogowym możesz przygotować jego wersję, którą następnie będziesz wykorzystywać przy podpisywaniu dokumentów PDF w programie Adobe Acrobat. Program daje cztery możliwości:
  • wpisanie z klawiatury i wybranie stylu (fontu),
  • narysowanie myszką w polu roboczym
  • użycie obrazu
  • użycie certyfikatu.
  1. Podpisany dokument PDF można także wysłać bezpośrednio z poziomu aplikacji za pośrednictwem Adobe EchoSign.

Łączenie plików PDF

Wiedza jak połączyć kilka plików PDF w jeden jest bardzo przydatna na co dzień. Otrzymując wiele plików tekstowych, zdjęć czy formularzy można je wygodnie scalić w jeden plik PDF, dzięki czemu będą łatwiejsze do udostępnienia czy rozesłania członkom zespołu. Kolejność materiałów możesz dowolnie ustawiać i porządkować. Aby połączyć pliki PDF:

  1. Otwórz Adobe Acrobat i w menu Narzędzia wybierz polecenie łączenia plików.
  2. Wybierz Dodaj pliki i zaznacz dokumenty i obrazy, które chcesz połączyć w jeden PDF.
  3. Załączone pliki możesz zaznaczać, przeciągać i opuszczać ustalając ich kolejność.
  4. Po przygotowaniu pliku kliknij polecenie łączenia plików. Następnie nadaj mu nazwę i zapisz.

Dzielenie plików PDF

Prezentując ciekawe funkcje Adobe Acrobat chcemy także przypomnieć, że program umożliwia nie tylko łączenie plików PDF, ale także ich dzielenie. Ta funkcja jest przydatna, kiedy plik jest zbyt duży lub gdy chcemy wyodrębnić z niego konkretną stronę lub ilustrację. Tak wydzielony plik można potem sobie zapisać, a także swobodnie wysłać. Aby podzielić plik PDF na mniejsze:

  1. W programie Adobe Acrobat otwórz plik PDF, a następnie kliknij opcję Organizuj strony oraz Podziel.
  2. Wybierz metodę dzielenia pojedynczego pliku lub wielu plików.
  3. Teraz trzeba nadać nazwy poszczególnym plikom i je zapisać. W tym celu wybierz polecenie Opcje wyjściowe i określ miejsce, nazwę i podział pliku przed zapisaniem.
  4. Kliknij OK i zatwierdź podział. Na koniec nazwij i zapisz.

Przestawianie stron w PDF

Jeśli chodzi o inne ciekawe funkcje Adobe Acrobat, to warto wspomnieć o możliwości zmiany kolejności stron w gotowych plikach. Aplikacja pozwala na wygodne zaznaczanie miniaturek, przeciąganie ich i upuszczanie w ustalonym porządku. Aby zmienić kolejność stron w PDF:

  1. Wybierz z górnego menu Narzędzia, a potem polecenie Porządkowanie stron.
  2. Następnie zaznacz miniaturę lub kilka miniatur stron, które chcesz przenieść. Pamiętaj, aby zaznaczając kilka miniatur przytrzymać klawisz Shift.
  3. Teraz przeciągnij i upuść miniatury w pożądanej kolejność.
  4. Kiedy nowy układ jest gotowy, nadaj mu nazwę i zapisz.

Udostępnianie plików PDF w Adobe Acrobat

Co jeszcze, jeśli chodzi o ciekawe funkcje Adobe Acrobat? Aplikacja pozwala m.in. na łatwe udostępnianie plików PDF innym osobom w zespole. Dzięki temu dokumenty mogą być recenzowane i komentowane bezpośrednio, a notatki zapisane w pliku i odesłane do pierwotnego nadawcy. Ponadto Adobe Acrobat pozwala śledzić wyświetlenia, pobrania i komentarze na bieżąco. Aby udostępnić plik PDF wystarczy:

  1. Otworzyć go w Adobe Acrobat i wybrać opcję Udostępnij w górnym pasku narzędzi.
  2. Adresy email osób z zespołu można dodać w opcji Zapraszanie osób. Z listy mailowej wybierasz odbiorców, którym chcesz udostępnić PDF do recenzji i klikasz Wyślij. Ponadto w tej opcji masz możliwość ustalenia terminu i harmonogramu przypomnień.
  3. Następnie wybierasz opcję Uzyskaj łącze, po rozwinięciu której wyświetlają ci się różne opcje. Wybierz Recenzje oraz opcję Otwórz Łącze. W ten sposób możesz wygenerować łącze do recenzji.
  4. Śledzenie aktywności odnośnie recenzji udostępnionego pliku PDF jest możliwe po kliknięciu Strona główna -> Udostępnienie -> Do recenzji.

acrobat ciekawe funkcje

Kompresowanie plików PDF

Wysoka jakość dokumentów zapisanych w formacie PDF stwarza niekiedy ryzyko, iż będą za duże, aby można je było wysłać czy zapisać w konkretnym programie. Dlatego program Adobe Acrobat posiada funkcję kompresowanie plików PDF, która pozwala zmniejszyć ich rozmiar przy zachowaniu jak najlepszej możliwej jakości. Aby skompresować plik PDF wystarczy:

  1. Otworzyć PDF w programie Adobe Acrobat.
  2. Z menu Narzędzia wybrać polecenie Optymalizuj dokument PDF, a następnie Zmniejsz rozmiar pliku w górnym menu. Ustaw zgodność z wersją programu Acrobat i zatwierdź.
  3. Następnie w górnym menu kliknij polecenie Optymalizacja zaawansowana i wybierz poziom kompresji, po czym zatwierdź. Na koniec zapisz nowy plik jako oddzielny lub zastąp dotychczasowy PDF jego skompresowaną wersją.

Zmiana PDF w plik Worda

Ciekawe funkcje Adobe Acrobat obejmują także konwertowanie plików PDF na pliki programu Office Word. To zaś pozwala zmieniać format na jeden z edytowalnych formatów DOC lub DOCX. Dzięki temu nie trzeba mozolnie kopiować fragmentów z pliku PDF i wklejać ich do edytorów tekstu. Co więcej, ta opcja pozwala przekonwertować na tekst DOC także zeskanowane pliki, ponieważ Adobe Acrobat automatycznie rozpoznaje znaki. Aby przekonwertować PDF w dokument Word wystarczy:

  1. Kliknąć polecenie Eksportowanie plików PDF w prawym oknie i wybrać format (eksportowanie Microsoft Words).
  2. Następnie kliknij opcję Dokument programu Word i przycisk Eksportuj.
  3. Nazwij plik i zapisz.

Zobacz wszystkie subskrypcje