Reklama na LinkedIn
Dlaczego warto
promować markę
na LinkedIn?

Reklama na LinkedIn – Dlaczego warto promować markę na LinkedIn? Możliwości promocji marki na serwisie dla profesjonalistów

Marka tworzy się wraz z pomysłem na biznes i przybiera twarz jej właściciela. Marka, czyli w języku Marketerów i PR-owców, reprezentuje to, kim jesteś, w co wierzysz i jak chcesz być postrzegany. Ale żeby Twoi potencjalni klienci w Ciebie uwierzyli, musisz im to pokazać i przekonać ich, że jesteś osobą i firmą godną zaufania, a przede wszystkim ekspertem, znającym się na tym co robisz. We współczesnym świecie najlepszym nośnikiem takich informacji są media społecznościowe. W artykule dowiesz się, dlaczego warto być aktywnym w sieci i korzystać z opcji płatnych tj. reklama na LinkedIn.

 

Media społecznościowe megafonem w przestrzeni internetowej

Aby udowodnić Ci, że marka nie może zaistnieć bez obecności w social media, pokażemy Ci parę istotnych danych. Z raportu Digital Poland 2021 opracowanego przez We are social i Hootsuite wynika, że spośród niemal 32 milionów użytkowników internetu, obecnych w mediach społecznościowych jest aż 26 milionów. Jest to aż 81 proc. Polaków codziennie sprawdzających co się dzieje na Facebooku, Instagramie czy LinkedIn. W dzisiejszym wpisie skupimy się jednak na LinkedIn jako platformie dla profesjonalistów i na tym, jak za jego pomocą promować markę w tym korporacyjnym świecie.

LinkedIn miejscem na promowanie Twojej marki

LinkedIn posiada w Polsce 4,10 mln użytkowników, z których 51,4% to mężczyźni a 48,6% stanowią kobiety. Serwis ten popularny jest głównie wśród kadry zarządzającej i kadry wyższego szczebla (aż 97% menadżerów korzystających z social media deklaruje, że używa LinkedIn). Główną grupą wiekową, którą można znaleźć na łamach tego serwisu to osoby 25-44 lata (50 proc), ale systematycznie wzrasta udział młodszej grupy tzn. osób w wieku 18-24 lata (obecnie jest to pół miliona użytkowników). Natomiast grupa osób w wieku 55+ liczy blisko ponad milion. Inne statystyki podają, że publikacje w ramach serwisu zyskują co tydzień 9 miliardów reakcji, a około 45 proc. czytelników to prezesi, dyrektorzy i wyższa kadra menadżerska.

Serwis LinkedIn już dawno przestał być portalem służącym do szukania pracy, a stał się miejscem budowania wartościowych, biznesowych relacji oraz areną działań wizerunkowych. Patrząc na powyższe statystyki, możemy śmiało stwierdzić, że jest znakomitą platformą do kreowania i promocji marki zarówno osobistej, jak i budowania świadomości istnienia firmy. Należy tutaj wyprzedzić wszelkie wątpliwości i skrępowanie dotyczące domniemanego korporacyjnego charakteru LinkedIn.  Przez wszystkie lata istnienia serwisu jego charakter uległ zmianie i teraz jest to platforma do współpracy między ludźmi – bo w końcu to oni podejmują ważne biznesowe decyzje, nie firma jako taka.

 

Kiedy i jak zacząć promocję marki na LinkedIn?

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, jest to portal o charakterze biznesowym, stąd, jeżeli zajmujesz się sprzedażą produktów lub usług w branży B2B (business to business) będzie to idealne miejsce do wsparcia całego procesu. Za jego pośrednictwem z powodzeniem możesz zdobywać potencjalnych klientów. Stojącym przed Tobą wyzwaniem jest tworzenie wysokiej jakości, poprawnej językowo i merytorycznej treści. Jest to ogromny potencjał dla marki, ponieważ działania skierowane są nie do klienta masowego a do klienta decyzyjnego.

I właśnie w tym krótkim akapicie, zawiera się odpowiedź na pytanie, kiedy zacząć promocję na tym portalu. Podsumowując: zawsze wtedy, kiedy masz do zaoferowania produkt lub usługę skierowaną do konkretnej, biznesowej grupy odbiorców. Teraz, odpowiedzmy sobie na pytanie: jak to robić?

Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań marketingowych, nie tylko na LinkedIn, bardzo ważne jest odpowiedzenie sobie na kilka podstawowych pytań. Zasadniczo, powinna być to część Twojej strategii biznesowej i jeśli jeszcze jej nie posiadasz, jest to dobry moment, aby ją opracować. Niech te kilka pytań, dostępnych poniżej będzie małym wstępem:

  • Kim jestem? – pamiętaj, że to, kim jesteś, wpłynie na całkowity wizerunek marki. Twoja marka to Ty.
  • Jak inni mają mnie postrzegać? – namaluj swój wymarzony portret oddający to, co ludzie mają zobaczyć w Tobie lub Twojej firmie,
  • Jakie są moje cele osobiste i zawodowe – wyznaczenie celów pomoże Ci w dalszej działalności. Jeżeli zostaną one spisane, bardzo łatwo będzie Ci zweryfikować czy zostały one osiągnięte.
  • Jaka jest grupa docelowa moich działań? – do tego bardzo przydatne będzie stworzenie jednej lub kilku person – obrazu idealnych odbiorców Twoich usług lub produktów.

Na podstawie tych pomysłów podczas tej “małej” burzy mózgów będziesz w stanie wyznaczyć konkretne kroki prowadzące Cię do stworzenia szczegółowego planu i rozpowszechnienia świadomości istnienia Twojej firmy.

Teraz konkrety – jak promować markę na LinkedIn?

Mogłoby się wydawać, że markę firmy należałoby promować głównie przez aktywność na profilu firmowym, jednak w rzeczywistości odpowiedź nie jest tak oczywista. Jako że firma powinna mieć twarz osoby jej tworzącej, o czym niejednokrotnie już wspominaliśmy, działania na profilu osobistym również będą bardzo istotne. To dobra wiadomość, bo dzięki temu otwierają się przed Tobą nowe możliwości, które w przypadku promocji jedynie na profilu firmy mogą nie zostać w pełni rozwinięte. Czytaj więc dalej, aby poznać zebrane przez nas wskazówki.

 

✔ Zaktualizuj swój profil – pokaż innym, co robisz obecnie i co robiłeś wcześniej. Daj się poznać, wypisz wszystkie osiągnięcia i sukcesy, dopisz szkolenia, które ukończyłeś. Uwaga! Nie pisz absolutnie wszystkiego – najlepiej wybierz tylko to, co jest istotne z punktu widzenia Twojej działalności i co będzie miało znaczenie dla Twojej grupy docelowej. Pamiętaj również, o wyczyszczeniu swojego kanału z nieciekawych informacji, które być może udostępniałeś wcześniej.

✔ Wyszukuj ludzi, którzy mogą by istotni z punktu widzenia prowadzonej przez Ciebie działalności – oczywiście nie chodzi o to, żebyś zapraszał wszystkich jak leci, ale o budowanie autentycznych relacji. Zacznij od ludzi, których znasz, a następnie zapraszaj tych dotychczas nieznanych. Nie zapomnij o powitaniu i przedstawieniu się.

✔ Kontaktuj się z ludźmi ze swojej sieci kontaktów – czyli kontynuuj punkt poprzedni. Jeżeli zaprosiłeś kogoś do sieci swoich kontaktów i przywitałeś się z nim, napisz do tej osoby, aby sprawdzić, czy możecie sobie wzajemnie pomóc. Postaraj się, aby odbiorca zapamiętał Cię jak najdłużej – nawet jeżeli teraz nie macie wspólnych potrzeb, może w przyszłości ona zaistnieje.

✔ Wyrażaj swoje zdanie publicznie – nie daj się zwieść swojej świadomości, mówiącej, że prawdopodobnie masz zbyt małą wiedzę na jakiś temat, aby się wypowiadać, bo prawda może być zupełnie inna. Spróbuj przełamać barierę i zacznij od komentarzy pod cudzymi postami. Po prostu daj się zauważyć. Później, możesz zacząć własne artykuły na LinkedIn.

✔ Zobacz, co publikują konkurenci – podglądanie ludzi robiących to samo co Ty, stanowi bardzo dobry kanał informacji. Obserwuj swoich konkurentów i spróbuj znaleźć lukę, której oni nie zapełniają. Pamiętaj, możesz się inspirować, ale ostrzegamy przed kopiowaniem.

 

Zacznij efektywnie korzystać z serwisu LinkedIn!

Zobacz, czego nauczysz się na szkoleniu:

 

✔ Załóż własną grupę na LinkedIn – tematyczne grupy na tym serwisie umożliwiają Ci bliski i bezpośredni kontakt z ludźmi, którzy chcą Cię słuchać. Praca, jaką wykonują jej członkowie, może być dla Ciebie również inspiracją do tworzenia nowego contentu.

✔ Wstaw spójny nagłówek – jest to zazwyczaj pierwsza rzecz, na którą zwracają uwagę osoby, które przeglądają Twój profil na LinkedIn. Zadbaj o to, żeby znalazły się w nim najważniejsze informacje, a także treści, które zachęcą użytkowników do ewentualnego kontaktu z Tobą. Nie bój się pisać tutaj o tym w czym możesz pomóc swoim klientom i jakie sukcesy osiągnąłeś.

✔ Załóż stronę firmową – jest to jeden z ważniejszych aspektów przy tworzeniu własnej marki na LinkedIn. Na takim profilu, możesz umieścić historię firmy, pokazać usługi i produkty dostępne w jej ofercie czy dzielić się swoimi sukcesami i nowościami z życia firmy.

✔ Poproś pracowników Twojej firmy o oznaczenie jej w ich profilach – jeżeli prowadzisz firmę, która zatrudnia pracowników, zadbaj o to, aby została przez nich oznaczona w profilach osobistych. Dzięki temu świadomość o jej istnieniu będzie rozpowszechniana szerzej.

✔ Publikuj, publikuj, publikuj – jeżeli podążałeś za naszymi wskazówkami, w tym momencie masz już określoną grupę odbiorców, do której będziesz kierował swój przekaz. Teraz pozostało Ci zaplanowanie tego, na jaki temat będziesz pisał, czy jaka będzie częstotliwość takich postów. Jeżeli już o zrobiłeś, zacznij pisać i analizować statystyki postów. Nie zapomnij również udostępniać wpisów ze strony firmowej na swoim profilu i możesz o to poprosić również swoich pracowników. Możesz również oznaczać w postach osoby wpływowe z branży lub LinkedIn, pomoże Ci to w rozpowszechnieniu informacji, szczególnie jeśli osoba oznaczona, zechce się wypowiedzieć.

✔ Zadbaj o to, aby Twoja strona nie była czysto sprzedażowa – bardzo często firmowa strona na LinkedIn jest wykorzystywana przede wszystkim do prezentacji produktów i usług. W czasach tak ogromnej konkurencji to nie zawsze działa. Zamiast tego, spróbuj skupić się na pomaganiu innym. Co to dla Ciebie oznacza? Spróbuj dzielić się swoją specjalistyczną wiedzą, udostępniaj darmowe zasoby tym, którzy dopiero próbują sił w Twojej branży. Cenna jest informacja, pamiętaj o tym.

 

A może płatna reklama na LinkedIn?

LinkedIn, oprócz organicznych możliwości promowania marki, do dyspozycji użytkowników oddaje także system reklamowy. Dzięki temu w łatwy i szybki sposób można dotrzeć do grup docelowych i tym samym szerzyć świadomość marki, powodować wzrost liczby wizyt w witrynie, wzrost reakcji czy wyświetleń wideo czy wzrost konwersji i potencjalnych klientów. Oto, jaki masz wybór w kontekście wyboru formatu reklamowego na LinkedIn:

Reklamy tekstowe – pojawiają się u góry lub po prawej stronie podczas przeglądania portalu. Możliwe jest tutaj dodanie jedynie logo firmy oraz krótkiego opisu/nagłówka (od 25 do 75 znaków). Dostępne są cztery formaty takich reklam: kwadratowa, wysoka, pozioma i długa.

Sponsorowane treści na LinkedIn – jest to reklama z pojedynczym zdjęciem, karuzela reklam graficznych, reklama wideo czy reklama ofert pracy. Istnieje również możliwość udostępniania jej w formie postów sponsorowanych, które widoczne są nie tylko dla Twoich obserwatorów, ale wszystkich tych, do których taką reklamę skierujesz.

Sponsorowane wiadomości Inmail – czyli reklamy, które trafiają do skrzynek odbiorczych LinkedIn. Wiadomości kierowane są do określonej przez Ciebie grupy odbiorców i polecane są wszystkim tym, którym zależy na bezpośrednim kontakcie z klientem. Są one wysyłane z Twojego profilu osobistego.

Do Twojej dyspozycji pozostają także tzw. reklamy dynamiczne polegające na automatycznym spersonalizowaniu kampanii w zależności od osoby, do której dana reklama jest kierowana. Oto, jakie typy reklam dostępne są w tym trybie.

  • Follower Ads – czyli reklamy mające na celu zwiększenie liczby obserwujących Twój profil. Szczególnie przydatne, jeżeli zależy Ci na zwiększeniu oglądalności Twojej strony firmowej i tym samym zwiększeniu świadomości Twojej marki.
  • Spotlight Ads – czyli reklamy, które kierują ruch do witryny lub strony docelowej, przez prezentowanie produktu, a także wydarzenia czy biuletynu. Takie reklamy mogą być kierowane do dokładnie określonej grupy odbiorców np. do osób, które miały wcześniej styczność z Twoją ofertą, tak aby zachęcić je do obserwowania profilu firmy.
  • Content ads – reklamy mające zachęcić użytkownika do pobrania poradnika, wideo, broszury, case study lub do przejścia do postów na blogu. Jeśli zachęcisz użytkownika do pobrania darmowych materiałów, jest szansa, że zapisze się on również na Twój newsletter i zyskasz potencjalnego klienta, który jest na dobrej drodze, aby stać się lojalnym odbiorcą Twoich usług.

To tylko część informacji, dzięki którym możliwa jest skuteczna promocja marki na LinkedIn. Aby poznać tajniki skutecznej promocji, zapraszamy na nasze szkolenie LinkedIn.

Ps. Pamiętaj, że w całym procesie powinieneś pozostać sobą, aby marka, którą promujesz, była jak najbardziej autentyczna.