Prowadzenie efektywnego social media marketingu wymaga podejścia całościowego, oznacza to, że nie może być oderwany od innych strategii funkcjonujących w firmie. Dlatego przy tworzeniu biznesplanu, dobrze jest zostawić sobie miejsce na strategię social media. Ale jakie zmienne powinny znaleźć się w takiej strategii? To omawiamy w kolejnych punktach tego tekstu.
Analiza sytuacji wyjściowej
Analiza sytuacji, w której znajduje się firma, jest podstawowym parametrem przy tworzeniu strategii social media. Takiej analizie należy poddać wszystkie działania w mediach społecznościowych, które zostały podjęte wcześniej. Jest to etap, na którym można wspomóc się analizą SWOT, pozwalającą na wskazanie mocnych i słabych stron, jak również potencjalnych zagrożeń wynikających, chociażby z obecności na konkretnym portalu społecznościowym. Następnym krokiem jest analiza otoczenia i bezpośredniej konkurencji. Dokonując audytu działań, warto skupić się na wykorzystywanych kanałach komunikacji, podejmowanej tematyce publikacji, najpopularniejszych komunikatach, użytkownikach zaangażowanych w komunikację itd.
Wyznaczanie celów
Każdy portal społecznościowy oceniany jest przez firmę pod względem charakterystyki odbiorców korzystających z danego kanału, dostępnych form komunikacji z odbiorcą (np. filmy, zdjęcia czy tekst), jak również ze względu na potencjał reklamowy. Wybieranie mediów społecznościowych do komunikacji ma za zadanie spełniać konkretne cele wytyczone przez organizację. Mogą do nich należeć m.in.:
- zwiększanie świadomości marki, samego produktu lub usługi;
- pozyskiwanie większego ruchu na witrynę internetową;
- wzmacnianie wizerunku;
- generowanie leadów (pozyskiwanie danych kontaktowych potencjalnych klientów np. numeru telefonu);
- bieżący kontakt z aktualnymi klientami;
- zwiększenie sprzedaży i obniżanie kosztów pozyskania klienta.
Określenie grup docelowych
Definiowanie grup docelowych to sporządzanie ich ogólnego profilu demograficznego i psychograficznego. W tym celu warto wykorzystać również ‘persony’, czyli stworzyć profil ‘realnej’ osoby, która jest przedstawicielem grupy docelowej. Do opisania persony stosuje się szczegółowe i konkretne informacje takie jak zdjęcie, imię, nazwisko, miejsce zamieszkania, poziom wykształcenia, status majątkowy i rodzinny itp. Oprócz tego, do opisania profilu używa się również celów życiowych i zawodowych, preferencje zakupowe, preferowane marki, wykorzystanie serwisów społecznościowych itp.
Określenie głównych komunikatów
Kiedy cele oraz grupy docelowe zostaną zdefiniowane, można przystąpić do określania głównych komunikatów, które będą kierowane do poszczególnych grup odbiorców w oparciu o cele. Należy tutaj opracować szczegółowy plan komunikacji z uwzględnieniem konkretnych treści.
Wybór narzędzi
Dopiero na tym etapie możliwe jest wybranie odpowiednich portali społecznościowych, zgodnie z celami firmy oraz grupami docelowymi. Przy podejmowaniu decyzji należy wziąć pod uwagę takie aspekty jak ograniczoność zasobów ludzkich, czasowych i technologicznych, a także wysokość progu wejścia.
Określenie budżetu i harmonogramu
Budżet w mediach społecznościowych powinien uwzględniać takie aspekty jak koszty wewnętrzne (tj. np. koszty pracy social media managera), koszty zewnętrzne (np. koszt zatrudnienia copywritera – freelancera), koszty dodatkowych narzędzi oraz budżet reklamowy. Harmonogram natomiast, powinien zawierać szczegółowe informacje na temat czasu i miejsca publikacji przyszłych komunikatów.
Ocena efektów
Ten punkt jest bardzo istotny z punktu prowadzenie efektywnego social media marketingu. Do marketera należy stałe sprawdzanie efektów podejmowanych przez niego kroków. Ważne jest to, aby w trakcie poszczególnych kampanii sprawdzać ich efektywność. Pomoże to w szybkim podjęciu ewentualnych kroków, jeżeli nie idzie ona zgodnie z planem.
Koncepcje w marketingu mediów społecznościowych
Konstruując strategię social media marketingu, możliwe jest wykorzystanie dwóch koncepcji. Pierwsza koncepcja opiera się na idei marketingu partnerskiego i polega na budowaniu długotrwałych relacji z odbiorcami poprzez dostarczanie ciekawych oraz angażujących treści Taki rodzaj treści nazywany jest content marketingiem, o którym więcej opowiadamy tutaj. To podejście koncentruje się na regularnej, długotrwałej komunikacji z klientem a przez to budowaniu świadomości i kreowaniu wizerunku marki. Jest to model niskobudżetowy i dobrze sprawdza się w przypadku mniejszych firm, ponieważ dzięki organicznemu ruchowi z mediów społecznościowych nie jest koniecznie wykładanie dodatkowych pieniędzy na reklamę.
Druga strategia opiera się na marketingu efektywnościowym i skupiona jest na przeniesienie odbiorcy na stronę internetową firmy lub wykonaniu ustalonej liczby transakcji np. w sklepie internetowym. W tym modelu budowanie wizerunku nie jest istotne, a firma skupia się na mediach społecznościowych jako na narzędziach umożliwiających reklamę. Ta strategia realizowana jest np. na Facebooku, Twitterze czy LinkedInie, czyli wszędzie tam, gdzie reklamodawcy samodzielnie mogą przygotowywać kampanie reklamowe, korzystając z udostępnionych przez portale narzędzia.
Najczęściej jednak te dwie strategie wykorzystywane są symultanicznie, aby wzmocnić efekt rozpoznawalności marki lub namacalny efekt realizacji celu.