Co to jest social media marketing i dlaczego niemal każdy biznes go potrzebuje?

Marketing prowadzony w mediach społecznościowych zwykle wydaje się czymś, co stoi obok ‘prawdziwego marketingu’. Dla niektórych jeszcze niedawno był to dodatek do komunikacji, który ściągał na strony firmowe kolejnych użytkowników.

Ale czy należy traktować ten segment marketingu po macoszemu?

Co to jest social media marketing?

Tak postawione pytanie, karze nam przypuszczać, że odpowiedź na nie brzmi: nie. Social media marketing jest obecnie ogromnym i niezwykle ważnym obszarem działania e-marketingu. Jego siła i znaczenie, wynika bezpośrednio z roli, jaką media społecznościowe odgrywają w życiu nowoczesnego konsumenta. Według badań przeprowadzonych przez Hootsuite w 2020 roku, z portali społecznościowych aktywnie korzysta 3,80 miliarda użytkowników, co stanowi 49% populacji. Jest to 321 milionów więcej w stosunku do danych ze stycznia 2019 roku. Przeciętny, średni czas spędzany w social media przez jednego użytkownika to aż 2 godziny. Zanim przejdziemy do dalszych rozważań, poniżej przytaczamy krótką definicję social media marketingu.

‘’Social media marketing, można zdefiniować jako wykorzystanie mediów społecznościowych, blogów oraz innych narzędzi online do celów promocyjnych, wizerunkowych, sprzedażowych, jak również związanych ze wsparciem i obsługą klienta.

Tym, o co głównie chodzi w social media marketingu, jest zwiększanie ruchu w witrynach internetowych, a także przyciąganiu uwagi odbiorców za pomocą tych mediów. Różne firmy, w różny sposób realizują strategię social media marketingu, ale zasadniczo można wyróżnić dwa podejścia, o których opowiemy w późniejszej części tego wpisu.

Charakterystyka portali społecznościowych

Portale społecznościowe są czymś, co Internet lubi najbardziej, dlatego co jakiś czas można zaobserwować powstawanie nowych platform. Poniżej, znajduje się krótka charakterystyka tych najbardziej popularnych.

 

  • Facebook – zdecydowanie numer jeden, jeżeli chodzi o zainteresowanie biznesu. Ta platforma stale się rozwija i umożliwia wiele wariantów rozwoju dla biznesów swoich użytkowników. W tym serwisie może właściwie działać każda branża, pod warunkiem, że jej grupa docelowa w tym medium jest aktywna. W Polsce możliwość dotarcia z treściami reklamowymi za pośrednictwem Facebooka szacuje się na 16 milionów użytkowników, w czym ponad 53% stanowią kobiety. Niemniej, warto nadmienić, że we wspomnianym już badaniu Facebook pojawił się dopiero na drugim miejscu wśród najchętniej wybieranych serwisów (89%). Pierwszy był…. Youtube!
  • Youtube – treści wizualne są bardzo chętnie konsumowane przez użytkowników Internetu, ponieważ są one lekkie, wybór filmów jest niezwykle szeroki, a przede wszystkim, w ogromnym zakresie jest to serwis darmowy. Szansę w wykorzystaniu serwisu wykorzystali reklamodawcy, do których dyspozycji oddana jest platforma reklamowa z różnymi opcjami. Serwis nie udostępnia statystyk dotyczących potencjału reklamowego, ponieważ jego zmierzenie jest niemożliwe z uwagi na możliwość przeglądania serwisu bez zalogowania.
  • Instagram – charakterystyczną cechą tego serwisu jest nacisk na komunikację wizualną. W Polsce, na Instagramie zarejestrowanych jest 7,3 miliona użytkowników. Najczęściej można znaleźć tam grupę użytkowników powyżej 13 roku życia. Ważną informacją jest również to, że z biegiem czasu rosną możliwości zasięgowe tego portalu (+7,4 % w przeciągu kwartału). Największy potencjał reklamowy wykazują Panie, które stanowią 58,3% odbiorców w Polsce.
  • LinkedIn – ten portal skoncentrowany jest głównie na działalności biznesowej (model B2B, chociaż nie brakuje reklamodawców modelu B2C). W ramach tego serwisu możliwe jest dotarcie do 3,7 miliona użytkowników. Treści reklamowane na LinkedIn częściej trafiają do mężczyzn (53,3%).
  • TikTok – jest to nieoczywiste narzędzie social media marketingu, natomiast gwałtowny rozwój na przestrzeni kilku ostatnich lat zwiastuje jego niechybny sukces. Ten serwis społecznościowy obejmuje już ponad 6 milionów użytkowników, z czego 90% stanowią kobiety. Około 2/3 osób zarejestrowanych na TikToku pochodzi z małych miasteczek lub wsi. Komunikacja na TikToku jest mało formalna, stąd typowe reklamy nie są mile widziane. Dużo lepszym pomysłem okazuje się tworzenie dobrego, oryginalnego contentu, który ściągnie grupę docelową firmy.

Podstawowe pojęcia związane z social media marketingiem

Nie można zacząć podróży po głębinach social media marketingu bez poznania podstawowych praw nim rządzących.

Poniżej podajemy terminy, które powinien znać każdy, początkujący social media manager.

Społeczność – to ogół użytkowników, którzy utworzyli konta na konkretnym portalu społecznościowym. Na różnych portalach, na jego użytkowników istnieją różne określenia: na Facebooku mówi się o fanach, na Instagramie i Twitterze o obserwujących, a na Youtube o subskrybentach. Dla firmy portal społecznościowy staje się areną wymiany o informacjach na jej temat i kanałem, dzięki któremu możliwa staje się interakcja z klientem i jego obsługa

Treść (content) – pojęcie zbiorcze dla zawartości strony. Chodzi tutaj zarówno o tekst, jak i zdjęcia, nagrania, wideo oraz wiele innych. Interesujące i pożyteczne treści są kluczowe do prowadzenia efektywnego content marketingu.

Algorytm – zgodnie z definicją jest to „skończony ciąg zdefiniowanych czynności, które wykonane w odpowiedniej kolejności prowadzą do rozwiązania problemu. Sieci społecznościowe wykorzystują algorytmy, aby sterować tym, jakie treści mają być wyświetlane użytkownikom.

Zasięg: organiczny i opłacony – ten pierwszy, wyrażony jest liczbą użytkowników, którzy widzą dany post lub go udostępniają. Zasięg opłacony obejmuje budżet reklamowy, który pomaga zwiększyć docieralność treści.

Hashtag – to słowa poprzedzone symbolem #, których zadaniem jest ułatwienie wyszukiwania treści przez użytkownika. Najważniejszą rolę odgrywają na serwisach Twitter oraz Instagram, gdzie użytkownik może znaleźć interesujący go post na dany temat, wpisując hasztag w wyszukiwarkę.

Zobacz film o Szkoleniu Social Media

Od czego zacząć prowadzenie social media marketingu?
Od strategii!

 

stategia social media

Prowadzenie efektywnego social media marketingu wymaga podejścia całościowego, oznacza to, że nie może być oderwany od innych strategii funkcjonujących w firmie. Dlatego przy tworzeniu biznesplanu, dobrze jest zostawić sobie miejsce na strategię social media. Ale jakie zmienne powinny znaleźć się w takiej strategii? To omawiamy w kolejnych punktach tego tekstu.

Analiza sytuacji wyjściowej

Analiza sytuacji, w której znajduje się firma, jest podstawowym parametrem przy tworzeniu strategii social media. Takiej analizie należy poddać wszystkie działania w mediach społecznościowych, które zostały podjęte wcześniej. Jest to etap, na którym można wspomóc się analizą SWOT, pozwalającą na wskazanie mocnych i słabych stron, jak również potencjalnych zagrożeń wynikających, chociażby z obecności na konkretnym portalu społecznościowym. Następnym krokiem jest analiza otoczenia i bezpośredniej konkurencji. Dokonując audytu działań, warto skupić się na wykorzystywanych kanałach komunikacji, podejmowanej tematyce publikacji, najpopularniejszych komunikatach, użytkownikach zaangażowanych w komunikację itd.

Wyznaczanie celów

Każdy portal społecznościowy oceniany jest przez firmę pod względem charakterystyki odbiorców korzystających z danego kanału, dostępnych form komunikacji z odbiorcą (np. filmy, zdjęcia czy tekst), jak również ze względu na potencjał reklamowy. Wybieranie mediów społecznościowych do komunikacji ma za zadanie spełniać konkretne cele wytyczone przez organizację. Mogą do nich należeć m.in.:

  • zwiększanie świadomości marki, samego produktu lub usługi;
  • pozyskiwanie większego ruchu na witrynę internetową;
  • wzmacnianie wizerunku;
  • generowanie leadów (pozyskiwanie danych kontaktowych potencjalnych klientów np. numeru telefonu);
  • bieżący kontakt z aktualnymi klientami;
  • zwiększenie sprzedaży i obniżanie kosztów pozyskania klienta.

Określenie grup docelowych

Definiowanie grup docelowych to sporządzanie ich ogólnego profilu demograficznego i psychograficznego. W tym celu warto wykorzystać również ‘persony’, czyli stworzyć profil ‘realnej’ osoby, która jest przedstawicielem grupy docelowej. Do opisania persony stosuje się szczegółowe i konkretne informacje takie jak zdjęcie, imię, nazwisko, miejsce zamieszkania, poziom wykształcenia, status majątkowy i rodzinny itp. Oprócz tego, do opisania profilu używa się również celów życiowych i zawodowych, preferencje zakupowe, preferowane marki, wykorzystanie serwisów społecznościowych itp.

Określenie głównych komunikatów

Kiedy cele oraz grupy docelowe zostaną zdefiniowane, można przystąpić do określania głównych komunikatów, które będą kierowane do poszczególnych grup odbiorców w oparciu o cele. Należy tutaj opracować szczegółowy plan komunikacji z uwzględnieniem konkretnych treści.

Wybór narzędzi

Dopiero na tym etapie możliwe jest wybranie odpowiednich portali społecznościowych, zgodnie z celami firmy oraz grupami docelowymi. Przy podejmowaniu decyzji należy wziąć pod uwagę takie aspekty jak ograniczoność zasobów ludzkich, czasowych i technologicznych, a także wysokość progu wejścia.

Określenie budżetu i harmonogramu

Budżet w mediach społecznościowych powinien uwzględniać takie aspekty jak koszty wewnętrzne (tj. np. koszty pracy social media managera), koszty zewnętrzne (np. koszt zatrudnienia copywritera – freelancera), koszty dodatkowych narzędzi oraz budżet reklamowy. Harmonogram natomiast, powinien zawierać szczegółowe informacje na temat czasu i miejsca publikacji przyszłych komunikatów.

Ocena efektów

Ten punkt jest bardzo istotny z punktu prowadzenie efektywnego social media marketingu. Do marketera należy stałe sprawdzanie efektów podejmowanych przez niego kroków. Ważne jest to, aby w trakcie poszczególnych kampanii sprawdzać ich efektywność. Pomoże to w szybkim podjęciu ewentualnych kroków, jeżeli nie idzie ona zgodnie z planem.

Koncepcje w marketingu mediów społecznościowych

Konstruując strategię social media marketingu, możliwe jest wykorzystanie dwóch koncepcji. Pierwsza koncepcja opiera się na idei marketingu partnerskiego i polega na budowaniu długotrwałych relacji z odbiorcami poprzez dostarczanie ciekawych oraz angażujących treści  Taki rodzaj treści nazywany jest content marketingiem, o którym więcej opowiadamy tutaj. To podejście koncentruje się na regularnej, długotrwałej komunikacji z klientem a przez to budowaniu świadomości i kreowaniu wizerunku marki. Jest to model niskobudżetowy i dobrze sprawdza się w przypadku mniejszych firm, ponieważ dzięki organicznemu ruchowi z mediów społecznościowych nie jest koniecznie wykładanie dodatkowych pieniędzy na reklamę.

Druga strategia opiera się na marketingu efektywnościowym i skupiona jest na przeniesienie odbiorcy na stronę internetową firmy lub wykonaniu ustalonej liczby transakcji np. w sklepie internetowym. W tym modelu budowanie wizerunku nie jest istotne, a firma skupia się na mediach społecznościowych jako na narzędziach umożliwiających reklamę. Ta strategia realizowana jest np. na Facebooku, Twitterze czy LinkedInie, czyli wszędzie tam, gdzie reklamodawcy samodzielnie mogą przygotowywać kampanie reklamowe, korzystając z udostępnionych przez portale narzędzia.

Najczęściej jednak te dwie strategie wykorzystywane są symultanicznie, aby wzmocnić efekt rozpoznawalności marki lub namacalny efekt realizacji celu.

Dlaczego powinieneś mierzyć efekty social media marketingu?

Jak już wspomniano wcześniej, największą zaletą analizy danych jest fakt, że można ją stosować na każdym etapie działań. Przy czym, bazowanie na twardych danych pozwoli lepiej stargetować grupę odbiorców oraz zoptymalizować działania.

Przy pomocy analizy danych, można w bardzo łatwy sposób zidentyfikować wpisy, które generują największy zasięg, aby później wiedzieć jakie posty interesują grupę odbiorców. Ponadto monitorowanie zaangażowania użytkowników pozwala zapoznać się z algorytmami danego serwisu. Faworyzują one często posty, które zbierają najwięcej reakcji.

Kolejną zaletą analizowania zachowań użytkowników w social media jest możliwość lepszego poznania swojej grupy docelowej. Pod postami, a także swoimi reakcjami zostawiają mnóstwo informacji, których można użyć do prowadzenia przyszłych działań.

Działanie po omacku, z pewnością nie przyniesie wymarzonych efektów. Analiza danych pozwala na sprawniejsze docieranie do użytkowników, a z pewnością prowadzi do ogromnych oszczędności, więc nie widzimy powodu, aby tego nie robić.