, 13.01.2021

Adobe Acrobat – porównanie wersji Standard oraz Pro DC

Adobe Acrobat – porównanie wersji Standard oraz Pro DC: który lepiej wybrać i w jakich zastosowaniach się sprawdzi?

Acrobat Reader rodzina najpopularniejszych programów do wyświetlania, tworzenia, komentowania oraz podpisywania plików PDF na świecie – rozwijanych od 1993 roku. Większość użytkowników kojarzy Adobe Acrobat jako program do otwierania PDF-ów. Jednak możliwości zarówno darmowej wersji podstawowej, jak i płatnych, bardziej zaawansowanych, są o wiele większe.

Podpisywanie elektroniczne dokumentów, edytowanie, praca nad dokumentami w chmurze, konwertowanie zeskanowanego tekstu, płynna obsługa dokumentów na różnych urządzeniach (też przenośnych) czy porównywanie dwóch wersji plików  – to tylko część możliwości, które oferują różne wersje Adobe Acrobat.

Jednak żeby lepiej zrozumieć to, jakie są między nimi różnice i kiedy warto sięgnąć po najbardziej rozbudowaną wersję Adobe Acrobat Pro – zobacz co charakteryzuje główne wersje tego oprogramowania oraz jak stało się ono standardem jeśli chodzi o obsługę dokumentów PDF.

 

Zobacz wszystkie subskrypcje

 

Adobe Acrobat, Adobe Reader i Adobe Acrobat Pro

Rodzina oprogramowania Adobe, służącego do odczytywania plików PDF i ich szybkiej edycji, jest bardzo duża i ma dłuższą historię, niż może Ci się wydawać.

Adobe w 1993 roku ogłosiło format PDF (Portable Document Format), który był ogromnym skokiem milowym jeśli chodzi o pracę agencji reklamowych czy grafików; format ten pozwalał w łatwy sposób zapisywać i prezentować pliki graficzne (a nawet całe publikacje, z grafikami wektorowymi i rastarowymi) oraz przekazywać je – na przykład – do drukarni.

Format został „uwolniony” w 2008 roku i od tej pory niemal każde oprogramowanie do tworzenia tekstu czy grafiki pozwala na zapisywanie w formacie PDF.

Obecnie dostępnych jest kilka wersji Adobe Acrobat, a wśród nich warto wymienić te dwie najważniejsze:

Adobe Acrobat Reader lub Adobe Reader, czyli darmowa wersja program Adobe do otwierania, komentowania oraz cyfrowego podpisywania plików PDF. Adobe Readera ma dzisiaj na swoim komputerze lub urządzeniu przenośnym niemal każdy – podstawowe funkcje zaspokajają potrzeby wielu osób, od pracowników firm, którzy potrzebują przeglądać pliki PDF, przez osoby nanoszące komentarze na treść dokumentu, aż do kontrahentów, którzy mogą przy pomocy kwalifikowanego podpisu elektronicznego zaakceptować treść dokumentu. Minusem tego programu jest brak dostępności pracy w chmurze (nie ma dopisku „DC”, czyli Document Cloud) oraz konwertowania czy edytowania plików PDF;

Adobe Acrobat to płatne oprogramowanie, które poza funkcjami podstawowej wersji aplikacji, umożliwia również edycję dokumentów PDF (w tym łączenie i rozdzielanie plików, edytowanie treści czy rozpoznawanie tekstu przy pomocy oprogramowania OCR) oraz ich szybką konwersję na inne popularne formaty (graficzne, tekstowe czy HTML). Adobe Acrobat ma również dwie główne wersje – Pro i Standard – które różnią się między sobą możliwościami (o tym za chwilę).

Jednak po upublicznieniu standardu PDF Adobe skupiło się na rozwoju wyjątkowych funkcji Adobe Acrobat – samo otwieranie czy podstawowa edycja PDF-ów przestały być kluczowymi cechami Acrobata.

Między innymi dlatego Adobe Acrobat dzisiaj przypomina zaawansowany kombajn, który pozwala na podstawową edycję plików PDF, ale poza tym – na wiele, wiele więcej.

A co najważniejsze – doskonale sprawdza się w firmach, którym zależy na szybkim obiegu dokumentów.

 

Adobe Acrobat Pro DC

 

Adobe Acrobat – porównanie wersji Standard DC i Adobe Acrobat Pro DC oraz co je różni?

Adobe Acrobat ma obecnie dwie główne wersje: Standard DC oraz Pro DC. Obie umożliwiają pracę z dokumentami z Chmurze Dokumentów (Document Cloud) i oferują sporo przydatnych funkcji, które wykraczają daleko poza podstawowe możliwości darmowego Adobe Acrobat Readera.

Istnieje również wersja Adobe Acrobat (Standard i Pro) bez obsługi Chmury Dokumentów, która opiera się o wieczyste licencje (o tym dalej w tekście).

Żeby lepiej wytłumaczyć kluczowe różnice między funkcjami wersji Standard i Pro, pogrubiliśmy tekst przy funkcjach, które posiada wyłącznie wersja programu Pro. Pamiętaj też, że pisząc o różnicach mamy na myśli obecnie dostępną wersję (czyli z początku stycznia 2021).

Najważniejsze funkcje Adobe Acrobat Standard DC i Adobe Acrobat Pro DC to:

szeroko pojęta obsługa plików PDF – otwieranie, edytowanie, śledzenie aktywności (czyli historii zmian), otwieranie plików zabezpieczonych zewnętrznymi protokołami (np. Microsoft Information Protection), synchronizowanie plików z innymi usługami chmurowymi (Dropbox, Google Drive, itp.). Funkcje oferowane przez wersję Pro to: porównywanie dwóch wersji pliku PDF, mierzenie odległości obiektów w plikach PDF;

tworzenie i konwertowanie plików PDF – tu lista jest długa, jednak Adobe Acrobat pozwala na konwertowanie obrazów i dokumentów na pliki PDF, zamianę plików PDF na popularne formaty tekstowe i graficzne (.docx, itp.), dodawanie hasła do plików, zastrzeganie plików PDF, zapisywanie stron www w formie interaktywnych plików PDF, łączenie wielu dokumentów w jeden plik PDF i wiele więcej. Najważniejsze funkcje obsługiwane przez wersję Pro to: przekształcanie zeskanowanych dokumentów na PDF tekstowy, weryfikacja zgodności tworzonych plików ze standardami ISO (np. PDF/A, PDF/X), tworzenie technicznych plików PDF (na przykład w AutoCAD) czy tworzenie dokumentów zgodnych ze standardami ułatwień dostępu (np. dla osób niedowidzących);

edycja plików PDF w sposób, którego możesz się nie spodziewać – od prostej edycji (nanoszenia poprawek z komentarzy, włączając w to zmianę układu akapitów i obrazów), przez zmianę układu stron (obracanie, zmianę kolejności, usuwanie, wstawianie) i dodawanie zakładek, aż po usuwanie ukrytych informacji w PDF-ie, które często są poufne. Funkcje oferowane przez wersję Pro to między innymi edycja dokumentów również na urządzeniach mobilnych (wspomniane funkcje dla wersji Standard), dodawanie interaktywnych elementów do plików czy wstawianie numeracji Batesa do plików PDF.

sprawne udostępnianie oraz pospisywanie plików PDF, które jest niezwykle istotnym elementem usługi Chmury Dokumentów i Adobe Sign – Adobe Acrobat Standard pozwala na śledzenie informacji o komentarzach nanoszonych w dokumencie, gromadzenie opinii w jednym miejscu czy uzyskiwanie cyfrowych podpisów w dokumentach. Dodatkowo Adobe Acrobat umożliwia przyspieszenie wypełniania formularzy w tworzonych plikach PDF przez funkcję automatycznego wypełniania, zarówno na urządzeniach przenośnych jak i stacjonarnych. Co ważne – możliwe jest też eksportowanie komentarzy z plików Worda, co jest istotne w obiegu wewnętrznym dokumentów, oraz stemplowanie dokumentów, w zależności od ich wersji (niezwykle ważne w przypadku wersji roboczych). Z kolei Adobe Acrobat w wersji Pro pozwala na dodawanie elementów interaktywnych do dokumentów w formie kodu Java Script, wstępną walidację dokumentów przeznaczonych do druku (brak błędów, zgodność z formatem, itp.) czy automatyczne optymalizowanie wersji plików (rozmiar czy konkretne ustawienia końcowe), szczególnie ważne w przypadku dużych plików.

Jak widzisz – Adobe Acrobat, zarówno w wersji Standard jak i Pro, oferuje wiele funkcji, które pozwalają znacznie przyspieszyć obieg dokumentów w firmie.

To bardzo ważne, bo Adobe, równocześnie z rozwojem aplikacji do grafiki czy tworzenia filmów, duży nacisk kładzie na rozwiązania korporacyjne. (Adobe Sign do podpisów cyfrowych, Adobe Acrobat do pracy z dokumentami czy Adobe Document Cloud do zarządzania dokumentami w firmie).

Oznacza to, że korzystając z rozwiązań Adobe uzyskujesz zaawansowany i wszechstronny system do zarządzania dokumentami. Adobe Acrobat w wersji Standard czy Pro doskonale wpisuje się w zarządzanie dokumentami w małej, średniej i dużej firmie.

 

Zobacz wszystkie subskrypcje

 

Ile kosztuje Adobe Acrobat – Standard i Pro?

Adobe Acrobat jest aplikacją o wielu możliwościach i wielu progach cenowych. Podstawowa wersja programu, czyli Adobe Acrobat Reader, jest darmowa, jednak pozwala tylko na otwieranie, komentowanie oraz podpisywanie dokumentów PDF. To ważna wiadomość, bo wysyłając dokument do kontrahenta, który ma podstawową wersję tej aplikacji, możesz uzyskać od niego podpis elektroniczny.

Jednak jeśli zależy Ci na możliwościach, które wymieniliśmy powyżej, a w szczególności na szybkiej edycji plików PDF, to warto skorzystać z Adobe Acrobat – w wersji Standard lub Pro.

Ile to kosztuje?

Adobe Acrobat Standard DC, z obsługą Chmury Dokumentów, kosztuje od około 692 złotych (licencja na rok).

Adobe Acrobat Pro DC, z obsługą Chmury Dokumentów, kosztuje od 1125 złotych (licencja na rok).

Obie wersje Adobe Acrobat są dostępne również w wersji z wieczystą licencją. Takie rozwiązanie sprawdzi się w sytuacjach, w których potrzebujesz na jednym lub kilku stanowiskach tego oprogramowania, a oferowane obecnie przez nie funkcje są dla Ciebie wystarczające i nie korzystasz z Chmury Dokumentów.

Wieczysta licencja na Adobe Acrobat Standard (bez obsług Chmury Dokumentów) kosztuje od około 1195 złotych (pełna wersja wieczysta) lub jeśli chcesz zaktualizować posiadaną wersję wieczystą – cena zaczyna się od nieco ponad 600 złotych.

Wieczysta licencja na Adobe Acrobat Pro (bez obsługi Chmury Dokumentów) kosztuje od 1045 złotych (pełna wersja wieczysta) lub jeśli chcesz zaktualizować posiadaną wersję wieczystą – cena zaczyna się od nieco ponad 800 złotych.

Jeśli potrzebujesz oprogramowania Adobe zapraszamy do skorzystania z usług IT Media. Jesteśmy autoryzowanym resellerem oprogramowania Adobe oraz świadczymy usługi szkoleniowe z zakresu obsługi aplikacji Adobe i nie tylko.

 

Szkolenia Adobe Acrobat DC dostępne w Akademii IT Media >>>